LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: CAMINHOS (NEM) SEMPRE TORTUOSOS

Authors

  • Aline Pires de Morais

DOI:

https://doi.org/10.14393/ot2016axixn1.71-83

Keywords:

Reading, Literary text, Teacher

Abstract

This article aims to discuss the role of literary reading within the school environment as a way of understanding themselves and the world. Discussions proposed here take in to consideration the National Curricular Guidelines (2006), which bring an approach that can significantly provide an effective work with literary texts in the classroom guiding the formation and development of reading competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Vera Teixeira de. Leitura e conhecimento. Santa Cruz do Sul: Signo, 2007.

BARTHES, Roland. O Prazer do Texto. São Paulo: Perspectiva,1987.

BORDINI, Maria da Glória & AGUIAR, Vera Teixeira. Literatura: a formação do leitor - alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

BORDINI, Maria da Glória. Literatura na Escola de 1º e 2º Graus: por um Ensino não Alienante. Florianópolis, 1985.

CANDIDO, Antônio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.

CANDIDO. O Direito à Literatura. In: Vários Escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p. 235-263.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 1. ed. 1. reimp. São Paulo: Contexto, 2007.

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. São Paulo: LPM, 1989.

HILSDORF, Maria Lucia Spedo. História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Thomson Learning Edições, 2006.

KLEIMAN, Ângela B. Vinte anos de pesquisa sobre a leitura. Passo Fundo: UPF, 2000.

LAJOLO, Marisa. O que é literatura. São Paulo: Brasiliense S. A., 1997.

LEWIS, C. S. As crônicas de Nárnia. Traduzido por Paulo Mendes Campos. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

LLOSA, Mario Vargas. La verdad de las mentiras. Ensayos sobre literatura. España: Alfaguara, 2007.

ORIENTAÇÕES CURRICULARES PARA O ENSINO MÉDIO. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. BRASIL, 2006.

PRADO, Jason; CONDINI, Paulo. (Orgs.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Argus, 1999.

PSZCZOL, Eliane. O papel do PROLER em uma política nacional de leitura. In:

ROCCO, Maria Thereza Fraga. Literatura/Ensino: uma problemática. 2. ed. São Paulo: Ática, 1999.

SAID, Edward W. Representações do Intelectual. As conferências Reith de 1993. São Paulo: Companhia das letras,2005.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Leitura na escola. São Paulo: Global: ALB - Associação de Leitura do Brasil, 2008.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Elementos da pedagogia da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1998a.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Criticidade e leitura. Campinas: Mercado de Letras. 1998b.

ZILBERMAN, Regina. & LAJOLO, Marisa. Leitura Rarefeita: Leitura e Livro no Brasil. 1º ed. São Paulo: Editora Ática, 2002

ZILBERMAN, Regina. & ROSING, Tania, M. K. Escola e Leitura - velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

ZILBERMAN, Regina & SILVA, Ezequiel Theodoro da. Literatura e pedagogia: ponto & contraponto. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2008.

Published

2017-12-15

How to Cite

MORAIS, A. P. de. LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: CAMINHOS (NEM) SEMPRE TORTUOSOS. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 71–83, 2017. DOI: 10.14393/ot2016axixn1.71-83. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/32227. Acesso em: 24 nov. 2024.