Language, text, and speech genres conceptions in the initial formation of Portuguese Language teachers

a study of Arts Language courses

Authors

  • Terezinha da Conceição Costa-Hübes Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Tatiana Fasolo Bilhar Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL39-v13n3a2019-11

Keywords:

Initial formation, Inte-ractionist and dialogical language con-ception, Utterance, Speech genres

Abstract

In 2008, Paraná State published the Curricular Guidelines for Basic Education (DCE). This document guides the teaching of Portuguese language (PL) by the linguistic ideas of Bakhtin Circle: focused in a dialogical conception of language and in the work with speech genres. However, in order to implement such proposal, it is necessary that PL teachers receive, since undergraduate level, a formation consistent with these purposes. Therefore, this pa-per analyses two Language Arts under-graduate courses from a public univer-sity of Parana to answer: Which dialogue is there between Political Pedagogical Project and the syllabuses of the courses aimed at the training of PL teachers according to the DCE? The results indicate that both courses have a relationship with the DCE, but in a different way. The first course is guided by the same language conception of the DCE and some of its disciplines not only discuss the docu-ment’s proposal, but also propose a stu-dy of the speech genres in a Bakhtinian approach. The second course is based on the same language conception, but adopts an organizing axis for the disci-plines contrary to the Bakhtinian pre-mises for the study of language. There-fore, the dialogue is more in the sense of discussing the DCE proposal than to guide the disciplines by its conceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Letras, área de concentração Linguagem e Sociedade, da Universidade Estadual do oeste do Paraná (UNIOESTE).

Tatiana Fasolo Bilhar, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), bolsista Capes.

References

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. (1929). Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014. DOI https://doi.org/10.1590/s0101-31731981000100002.

BAKHTIN, M. (1979). Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BOHN, H. I. Ensino e aprendizagem de línguas: os atores da sala de aula e a necessidade de rupturas. In: MOITA LOPES, L. P. da (org.). Linguística Aplicada na Modernidade Recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 79-98. DOI: https://doi.org/10.11606/d.8.2015.tde-19102015-134911.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BRAIT, B. Perspectiva Dialógica. In: BRAIT, B.; SOUZA-E-SILVA, M. C. (org.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012. p. 9-29. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457324390.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 2/2015, de 1 de julho de 2015 – Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. DOI https://doi.org/10.21573/vol32n012016.65681. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/res_cne_cp_02_03072015.pdf. Acesso em: 10 jul. 2017.

BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução: Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2003. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i8.359.

COSTA-HÜBES, T. da C. Por uma concepção sociointeracionista da linguagem: orientações para o ensino da língua portuguesa. Línguas & Letras. Ed Especial XIX CELLIP, p. 73-97, 1º semestre/2011.

FARACO, C. A. As Ideias Linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. DOI: https://doi.org/10.26512/les.v12i1.10544.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2016.

GERALDI, J. W. Portos de Passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

PARANÁ. Secretária de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica do Paraná: Língua Portuguesa. Curitiba: SEED, 2008. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v7i1.34006.

RODRIGUES, R. H. A Constituição e Funcionamento do Gênero Jornalístico Artigo: Cronotopo e Dialogismo. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem – LAEL – PUCSP). São Paulo: PUCSP, 2001.

VOLOCHINOV, V. N. (1930). A Construção da Enunciação e Outros Ensaios. Tradução de João Wanderley Geraldi. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

Published

2019-10-08

How to Cite

COSTA-HÜBES, T. da C.; BILHAR, T. F. Language, text, and speech genres conceptions in the initial formation of Portuguese Language teachers: a study of Arts Language courses. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 3, p. 1082–1114, 2019. DOI: 10.14393/DL39-v13n3a2019-11. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41912. Acesso em: 27 jul. 2024.