Latin learning at undergraduate program

a report of teaching experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-7

Keywords:

Language teaching, Latin, Experience report

Abstract

The objective of this work is to demonstrate the consequences caused by the change of the method. This paper aims at demonstrating the consequences of the change in the method of teaching (Portuguese / Literatures of Portuguese Language) offered by the Federal Fluminense Institute in Campos dos Goytacazes / Of teaching during the course of the semester in sequential disciplines, pointing out the possible causes and solutions to the difficulty in teaching such discipline. Because it is a work of a qualitative and quantitative character, the structuring of the text as an account of teaching experience was the means adopted to simplify the approach to the subject, which is developed theoretically and practically.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Thiago Soares de Oliveira, INSTITUTO FEDERAL FLUMINENSE

Doutor em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Professor da Licenciatura em Letras e da Especialização em Literatura, Memória Cultural e Sociedade do Instituto Federal Fluminense.

References

ALMEIDA, N. M. de. Gramática Latina: curso único e completo. 24. ed. São Paulo: Saraiva, 1992.

AMARANTE, J. Latinitas: leitura de textos em língua latina. Fábulas mitológicas, esópicas, epigramas, epístolas. Salvador: EDUFBA, 2015.

BAYET, J. Litterature latine. Paris: Libr. Armand Colin, 1934.

BECHARA, E. Prefácio. In: SILVA, A. C. da. Ars latina: curso prático de língua latina. Ed. reform. e atual. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BONECQUE, H.; MONET, D. Roma e os romanos. São Paulo: EDUSP, 1976.

CARDOSO, Z. de A. Iniciação ao Latim. 5. ed. São Paulo: Ática, 2003.

FARIA, E. Dicionário latino-português. Belo Horizonte: Livraria Garnier, 2003.

________. Gramática superior da língua latina. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica, 1958.

FERREIRA, A. G. Dicionário de Latim-Português. Porto: Editora Porto, 1983.

GARCIA, J. M. Introdução à teoria e prática do Latim. Brasília: EDUNB, 1993.

GRIMAL, P. A civilização romana. Paris/Lisboa: Ed. 70, 1984.

INSTITUTO FEDERAL FLUMINENSE. Disponível em: http://licenciaturas.centro.iff.edu.br/cursoslicenciatura/licenciatura-em-letras. Acesso em: 23 de jun. de 2017.

LEITE, L. R. Latine loqui: curso básico de latim. Vitória: EDUFES, 2016.

MARQUES JÚNIOR, M. Ainda se ensina latim? In: AMARANTE, J. Latinitas: leitura de textos em língua latina. Fábulas mitológicas, esópicas, epigramas, epístolas. Salvador: EDUFBA, 2015.

NUNES, J. J. Compêndio de Gramática Histórica do Português: fonética e morfologia. 7. ed. Lisboa: Livraria Editora Clássica, 1969.

RIBEIRO, M. L. M.; SIMONETTI, F. Gramática Latina - Volume I - morfologia e sintaxe. Icaraí: LL Divulgação, 2014.

SARAIVA, F. R. Dicionário latino português. Rio de Janeiro: Livraria Garnier, 2000.

SILVA, A. C. da; MONTAGNER, A. C. Introdução. In: SILVA, A. C. da. Ars latina: curso prático de língua latina. Ed. reform. e atual. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

WILLIAMS, E. B. Do Latim ao Português: fonologia e morfologia históricas da Língua Portuguesa. 4, ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1986.

Published

2018-09-21

How to Cite

OLIVEIRA, T. S. de. Latin learning at undergraduate program: a report of teaching experience. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 3, p. 1551–1570, 2018. DOI: 10.14393/DL35-v12n3a2018-7. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40466. Acesso em: 19 nov. 2024.