Latin learning at undergraduate program
a report of teaching experience
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-7Keywords:
Language teaching, Latin, Experience reportAbstract
The objective of this work is to demonstrate the consequences caused by the change of the method. This paper aims at demonstrating the consequences of the change in the method of teaching (Portuguese / Literatures of Portuguese Language) offered by the Federal Fluminense Institute in Campos dos Goytacazes / Of teaching during the course of the semester in sequential disciplines, pointing out the possible causes and solutions to the difficulty in teaching such discipline. Because it is a work of a qualitative and quantitative character, the structuring of the text as an account of teaching experience was the means adopted to simplify the approach to the subject, which is developed theoretically and practically.Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, N. M. de. Gramática Latina: curso único e completo. 24. ed. São Paulo: Saraiva, 1992.
AMARANTE, J. Latinitas: leitura de textos em língua latina. Fábulas mitológicas, esópicas, epigramas, epístolas. Salvador: EDUFBA, 2015.
BAYET, J. Litterature latine. Paris: Libr. Armand Colin, 1934.
BECHARA, E. Prefácio. In: SILVA, A. C. da. Ars latina: curso prático de língua latina. Ed. reform. e atual. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
BONECQUE, H.; MONET, D. Roma e os romanos. São Paulo: EDUSP, 1976.
CARDOSO, Z. de A. Iniciação ao Latim. 5. ed. São Paulo: Ática, 2003.
FARIA, E. Dicionário latino-português. Belo Horizonte: Livraria Garnier, 2003.
________. Gramática superior da língua latina. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica, 1958.
FERREIRA, A. G. Dicionário de Latim-Português. Porto: Editora Porto, 1983.
GARCIA, J. M. Introdução à teoria e prática do Latim. Brasília: EDUNB, 1993.
GRIMAL, P. A civilização romana. Paris/Lisboa: Ed. 70, 1984.
INSTITUTO FEDERAL FLUMINENSE. Disponível em: http://licenciaturas.centro.iff.edu.br/cursoslicenciatura/licenciatura-em-letras. Acesso em: 23 de jun. de 2017.
LEITE, L. R. Latine loqui: curso básico de latim. Vitória: EDUFES, 2016.
MARQUES JÚNIOR, M. Ainda se ensina latim? In: AMARANTE, J. Latinitas: leitura de textos em língua latina. Fábulas mitológicas, esópicas, epigramas, epístolas. Salvador: EDUFBA, 2015.
NUNES, J. J. Compêndio de Gramática Histórica do Português: fonética e morfologia. 7. ed. Lisboa: Livraria Editora Clássica, 1969.
RIBEIRO, M. L. M.; SIMONETTI, F. Gramática Latina - Volume I - morfologia e sintaxe. Icaraí: LL Divulgação, 2014.
SARAIVA, F. R. Dicionário latino português. Rio de Janeiro: Livraria Garnier, 2000.
SILVA, A. C. da; MONTAGNER, A. C. Introdução. In: SILVA, A. C. da. Ars latina: curso prático de língua latina. Ed. reform. e atual. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
WILLIAMS, E. B. Do Latim ao Português: fonologia e morfologia históricas da Língua Portuguesa. 4, ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.