Teaching reading and the formation of knowledge subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL31-v11n4a2017-4

Keywords:

Language, Metaphor, Teaching of Reading, Discourse, Meaning

Abstract

In this article I aim to discuss the use of instruments and certain educational practices in the teaching process of reading. From a discursive perspective, I understand that to train, prepare, adequate subjects for daily practices produces, as effect, both the control and the assortment of interpretation, which demands a signifying position from the subject, that is, from the understanding that sense is constituted in/by the relation with the signifier. Besides, I also show, through corpus analysis, a possibility of promoting the movement of subject from a position that seeks identification trough certain material surface towards a position that places him/her in relation with the symbolic object. That relation might lead him/her to knowledge construction once it establishes articulation between him/her and the meaning processes regarding his/her own experience(s) of/in the world.

Downloads

Author Biography

  • Renata Chrystina Bianchi de Barros, Universidade do Vale do Sapucaí (UNIVÁS)
    Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da UNIVÁS. Pós-Doutora em linguística pelo Laboratório de Estudos Urbanos (LABEURB) da UNICAMP.

References

AGUSTINI, C. L. H.; RODRIGUES, E. A. O processo de (re)escrita de textos no espaço político-simbólico escolar: rasura, subjetividade, (neo)liberalismo. In.: Revista Letras & Letras. Uberlândia. vol. 32/3. Especial. Dez, 2016. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/33629/19142. Acesso em 25/01/2017.

ALVES, M. da C. P.; BARROS, R. C. B. de.; CARROZZA, N. G. As dimensões política e simbólica do índice de desenvolvimento da educação básica (ideb). (no prelo)

BARROS, R. C. B. de; RODRIGUES, E. A. Efeitos da instrumentalização da arte sobre a leitura da diversidade: “Pelos olhos de (Nicolas)”. In: COSTA, G. C. da; CHIARETTI, P. Cultura e diversidade. Campinas: Pontes Editores, 2016. pp.51-82.

BARROS, R. C. B. A singularidade da clínica fonoaudiológica. Campinas: Editora RG, 2012.

BRASIL. Avaliação nacional tem início nesta segunda-feira para 2,7 milhões de estudantes do terceiro ano. [Ministério da Educação]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/36188. Acessado em 21/02/2017.

HENRY, P. Os fundamentos teóricos da “análise automática do discurso” de Michel Pêcheux (1969). In: GADET, F.; HAK, T. (orgs.). Por uma análise automática do discurso. Uma introdução à obra de Michel Pêchuex. Trad. Bethania Mariani (et al). 4ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2010. pp.11-38.

GADET. F.; PÊCHEUX, M. A língua inatingível: o discurso na história da linguística. Campinas: Pontes Editores, 2004.

ORLANDI, E. P. Formação ou capacitação?: duas formas de ligar sociedade e conhecimento. In: FERREIRA, E. L.; ORLANDI, E. (Orgs.). Discursos sobre a inclusão. Niterói: Intertexto, 2014. p. 141-186.

______. Quando a falha fala. Materialidade, sujeito, sentido. In: ______. Discurso em Análise. Sujeito, sentido, ideologia. Campinas: Pontes Editores, 2012. pp. 69-82.

______. Formas de Conhecimento, Informação e Políticas Públicas. Animus - Revista Interamericana de Comunicação Midiática. v.17, jan-junho 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/download/2373/2458. Acessado em 28/12/2015.

______. Discurso e leitura. 5ed. (Coleção passando a limpo). São Paulo: Ed. Cortez; Campinas: Editora da UNICAMP, 2000.

______. Interpretação. Autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes, 1996.

______. Significação, leitura e redação. Trabalhos em Linguística Aplicada. V.3, 1984. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/tla/article/view/3765/4339. Acesso em: 25/11/2014.

PÊCHEUX, M. Metáfora e interdiscurso. In.: ______. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. Textos escolhidos por Eni Puccinelli Orlandi. Campinas: Pontes, 2011. pp.151-161.

PÊCHEUX, M.; FUCHS, C. A propósito da análise automática do discurso: atualização e perspectiva (1975). In: GADET, F.; HAK, T. (orgs.). Por uma análise automática do discurso. Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. Bethania Mariani (et al). 4ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2010. pp.159-249.

RODRIGUES, E. A.; BARROS, R. C. B. de. Discursos sobre língua(gem) e sujeito em documentos reguladores da educação: a questão da inclusão. Revista Polifonia, Cuiabá, MT, v. 22, n. 31, p. 372-406, janeiro-junho, 2015. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/2196. Acessado em 20/12/2016.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DO RIO DE JANEIRO. Cartilha de Língua Portuguesa (2º Bimestre). Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/4679740/4120181/LP4_2BIM_ALUNO_2014.pdf. Acesso em: 07/02/2017.

SOBRINHO, J. S.; CASTELLO BRANCO, L. K. A. Teoria em voz de poeta. In: RODRIGUES, E. A.; SANTOS, G. L. dos; CASTELLO BRANCO, Luiza K. A. (orgs.) Análise de discurso do Brasil. Pensando o impensado sempre. Uma homenagem à Eni Orlandi. Campinas: RG Editores, 2011. pp.181-196

Published

2017-11-07

How to Cite

BARROS, Renata Chrystina Bianchi de. Teaching reading and the formation of knowledge subject. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 4, p. 1152–1174, 2017. DOI: 10.14393/DL31-v11n4a2017-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/38027. Acesso em: 5 apr. 2025.