A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia
uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo
DOI:
https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868Palabras clave:
The Teaching Experience, Practical Biology, Federal University of UberlândiaResumen
Abstract: This paper deals basically with the teaching experience i had the opportunity to develop as a teacher of Pratical Biology Teaching at the Federal University of Uberlândia – MG. During this teaching experience emphasis was given to the Pre-Training, an activity that prepares the licenciate-trainee to undergo the Supervised Training. Besides Pre-Trainee, two other kinds of training became relevant: Unit-Teaching Training and Mini-Course Training. Having some peculiar features, these kinds of training provided the licenciate-trainee with greater teaching autonomy in three aspects: Planning, Performing and Evaluating. The introduction of researching as parto f the teaching experience represented an effort to establish an enriching interaction between teaching and researching.
Keywords: The Teaching Experience; Practical Biology; Federal University of Uberlândia.
Descargas
Citas
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Prática de Ensino: os estágios na formação do professor. 2 ed. São Paulo: Pioneira, 1987.
(Coord). A formação do professor e a Prática de Ensino. São Paulo: Pioneira, 1988.
GIGLIARD, R. Los conceptos estruturales en el aprendizaje por investigacion. Ensenãnza de Ias Ciências, Genebra, V. 4 (1) p. 305, 1986.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
TAGLIEBER, José Erno. Fronteiras de Biologia e o Currículo Escolar. In: Encontro - Perspectivas do Ensino de Biologia 3, 1988, São Paulo: São Paulo: Coletânea. São Paulo: FEUSP, 1988.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2016 Nora-Ney Santos Barcelos
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Declaração de direitos autorais: Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Educação e Filosofia, volume, nº, páginas). Todos os artigos desta revista são de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo qualquer responsabilidade legal sobre seu conteúdo à Revista ou à EDUFU.
Declaration of Copyright: The works published are the property of their authors, who may make use of them for later publications, always citing the original publication (original title, Educação e Filosofia, volume, issue, pages). The authors of the articles published are fully responsible for them; the journal and/or EDUFU are exempt from legal responsibility for their content.
Déclaration de droit d’auteur: Les œuvres publiées sont la propriété de leurs auteurs, qui peuvent les avoir pour publication ultérieure, à condition que l'édition originale soit mentionnée (titre de l'original, Educação e Filosofia, volume, nombre, pages). Tous les articles de cette revue relèvent de la seule responsabilité de leurs auteurs et aucune responsabilité légale quant à son contenu n'incombe au périodique ou à l’EDUFU.