A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia

uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo

Autores

  • Nora-Ney Santos Barcelos Universidade Federal de Ribeirão Preto.

DOI:

https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868

Palavras-chave:

The Teaching Experience, Practical Biology, Federal University of Uberlândia

Resumo

Abstract: This paper deals basically with the teaching experience i had the opportunity to develop as a teacher of Pratical Biology Teaching at the Federal University of Uberlândia – MG. During this teaching experience emphasis was given to the Pre-Training, an activity that prepares the licenciate-trainee to undergo the Supervised Training. Besides Pre-Trainee, two other kinds of training became relevant: Unit-Teaching Training and Mini-Course Training. Having some peculiar features, these kinds of training provided the licenciate-trainee with greater teaching autonomy in three aspects: Planning, Performing and Evaluating. The introduction of researching as parto f the teaching experience represented an effort to establish an enriching interaction between teaching and researching.

Keywords: The Teaching Experience; Practical Biology; Federal University of Uberlândia.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Nora-Ney Santos Barcelos, Universidade Federal de Ribeirão Preto.

Dissertação de Mestrado pela Universidade de Ribeirão Preto SP.

Referências

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Prática de Ensino: os estágios na formação do professor. 2 ed. São Paulo: Pioneira, 1987.

(Coord). A formação do professor e a Prática de Ensino. São Paulo: Pioneira, 1988.

GIGLIARD, R. Los conceptos estruturales en el aprendizaje por investigacion. Ensenãnza de Ias Ciências, Genebra, V. 4 (1) p. 305, 1986.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

TAGLIEBER, José Erno. Fronteiras de Biologia e o Currículo Escolar. In: Encontro - Perspectivas do Ensino de Biologia 3, 1988, São Paulo: São Paulo: Coletânea. São Paulo: FEUSP, 1988.

Downloads

Publicado

2008-09-25

Como Citar

BARCELOS, N.-N. S. A prática de ensino de biologia na Universidade Federal de Uberlândia: uma contribuição para a formação didático-pedagógica do biólogo. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 12, n. 23, p. 159–167, 2008. DOI: 10.14393/REVEDFIL.v12n23a1998-868. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/868. Acesso em: 3 mar. 2024.