A formação de professores no contexto educacional brasileiro
DOI:
https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v16n31a2002-682Palavras-chave:
Professores – Formação, Licenciatura, Ensino SuperiorResumo
Abstract: The article aims to dicuss the debates on teacher training through ultimate educational policy implemented in Brazil and its interrelations with historical, economical, political, and social issues. Analysing main changes implemented by the current LDB (the rules that regulate the Education System in Brazil), this article is searching for reflections about its implications in the daily teacher training. On the other hand, it is also pointing out the contributions of forums, institutions and social movements, that have been discussing the teacher training in Brazil. Those above have searched for political purposes based on scientific studies and have been involved with the defense of a quality training for professionals of the educational area.
Keywords: Schoolteacher – background; Degree of Licentiature; Higher School.
Resumo: Neste artigo apresentamos discussões e debates em torno da formação do professor, para tanto recorremos ao debate sobre as recentes políticas educacionais implementadas no país, levando em conta as suas interrelações com os determinantes históricos, econômicos, políticos e sociais. Analisamos, de um lado, as principais mudanças implementadas pela atual LDB, buscando refletir sobre suas implicações no cotidiano da formação do professor. Por outro lado, apresentamos as contribuições de alguns fóruns, entidades e movimentos sociais organizados que vêm discutindo a formação do professor no Brasil, os quais têm buscado propostas políticas embasadas em estudos científicos comprometidos politicamente com a defesa de uma formação de qualidade para os profissionais da Educação.
Palavras-chave: Professores – Formação; Licenciatura; Ensino Superior.
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