Identity and Difference in a post-dialectical Theory: on Theodor W. Adorno's Paris Lectures

Autores

  • Alain Patrick Olivier Universidade de Nantes (França).

DOI:

https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n63a2017-03

Palavras-chave:

Dialectics, Difference, Ontology, Negative dialectics

Resumo

Identity and difference in a post-dialectical theory: on Theodor W. Adorno’s Paris lectures

Abstract: How  should  we  think  of  identity  and  difference  in  a  post-dialectical way? Adorno is usually considered as a theoretician of otherness, whereby other ness is taken as the opposite to identity. I present in this paper the position of Adorno and the way he thought the topics of “identity” and “difference” in his 1961 Paris Lectures, those lectures given at the College de France which are sketches of his “Negative Dialectics”. Adorno’s purpose is to criticize the main philosophical conception based on a philosophy of identity – in order to make clear its political implications. In the post-World War II situation, this political reflexion was connected with an educational project regarding the education of citizen in the time of late capitalism in order to avoid a relapse into barbarism. 
Keywords: Dialectics; Difference; Ontology; Negative dialectics.

Identité et différence chez la théorie post-dialectique : sur les cours parisiennes de Theodor W. Adorno 

Résumé: Comment penser l’identité et la différence dans un cadre post-dialectique? Adorno est généralement considéré comme un penseur de l’altérité, où l’altérité est comprise comme opposée à l’identité. Le présent article examine la positiond’Adorno  et  la  façon  dont  il  traite  des  questions  de  «  l’identité  »  et  de  la  «  différence » dans ses conférences de Paris données au Collège de France en 1961, qui constituaient l’esquisse de sa Dialectique négative. Le but d’Adorno est de critiquer la conception philosophique dominante basée sur le concept d’identité afin d’en montrer  les  implications  politiques.  Dans  la  situation  de  l’après-guerre  mondiale, cette réflexion politique était liée à un projet d’éducation concernant l’éducation du citoyen à l’époque du capitalisme tardif pour éviter une rechute dans le barbarisme.
Mots-cles: Dialectique; Différence; Ontologie; Dialectique négative.

Identidade e diferença na teoria pós-dialética: sobre as conferências parisienses de Theodor W. Adorno 

Resumo: Como pensar a identidade e a diferença em um contexto pós-dialético? Adorno é geralmente considerado um pensador da alteridade, sendo a alteridade compreendida como oposta à identidade. Este artigo examina a posição de Adorno e  a  forma  como  ele  trata  as  questões  da  “identidade”  e  da  “diferença”  em  suas  conferências de Paris, proferidas no Collège de France em 1961, e que constituem o esboço de sua Dialética Negativa. O objetivo de Adorno é o de criticar a concepção filosófica dominante baseada no conceito de identidade para mostrar suas implicações políticas. Na situação mundial do pós-guerra, tal reflexão política estava ligada a um projeto de educação concernente à educação do cidadão na época do capitalismo tardio para evitar uma recaída no barbarismo.
Palavras-chave: Dialética; Diferença; Ontologia; Dialética negativa.

Data de registro: 20/12/2016

Data de aceite: 17/05/2017

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Biografia do Autor

Alain Patrick Olivier, Universidade de Nantes (França).

Doutor pela Universidade de Paris I-Sorbonne (França) e pela Universidade de Hagen (Alemanha). Professor da Universidade de Nantes (França).

Referências

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OLIVIER, A. P. (2012), La dialectique hegelo-adornienne, Philosophie, 113 (2012), 23-36. https://doi.org/10.3917/philo.113.0023

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Publicado

2018-01-31

Como Citar

OLIVIER, A. P. Identity and Difference in a post-dialectical Theory: on Theodor W. Adorno’s Paris Lectures. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 63, p. 1351–1360, 2018. DOI: 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n63a2017-03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/37027. Acesso em: 21 nov. 2024.

Edição

Seção

Dossiê Diferenças e Educação