The rhetoric of hope: integrating rhetorical practice into the pedagogy of Paulo Freire

Autores

  • Nathan Crick Texas A&M University

DOI:

https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30nEspeciala2016-p213a242

Palavras-chave:

Paulo Freire, Retórica, Educação sofística.

Resumo

The rhetoric of hope: integrating rhetorical practice into the pedagogy of Paulo Freire

Abstract: Reading Paulo Freire's Pedagogy of the oppressed, one might easily conclude that rhetoric has no place in a classroom so thoroughly imbued with the ethics of dialogue. However, this essay suggests that rhetoric plays a productive and in fact necessary role in Freire's pedagogy of the oppressed. Drawing from the sophistical techniques of imitatio and dissoilogoi, I suggest that true liberation from a dominated consciousness goes through rather than around the methods of rhetorical persuasion, methods that not only develop rhetorical skills in students but that also encourage rhetorical performance on the part of the educators. Dialogue remains central to this pedagogy but becomes enriched by its natural counterpart, rhetoric, so that the aim is not only cognitive liberation but the accrual of practical power.

Keywords: Paulo Freire; Rhetoric; Sophistical education.

 

A retórica da esperança: Integrando a retórica prática na Pedagogia de Paulo Freire

Resumo: Ao ler Pedagogia do oprimido de Paulo Freire, pode-se concluir facilmente que não há lugar para a retórica em uma sala de aula tão completamente imbuída pela ética do diálogo. No entanto, este ensaio sugere que a retórica desempenha um papel produtivo e de fato necessário na pedagogia do oprimido de Freire. Com base nas técnicas sofísticas do imitatio e do dissoilogoi, sugiro que a verdadeira libertação de uma consciência dominada seja por meio de - e não contornando - os métodos da persuasão retórica, métodos que não apenas desenvolvem habilidades retóricas nos estudantes, mas que encorajam a performance retórica dos educadores. O diálogo permanece central nessa pedagogia, mas se torna enriquecido por sua contraparte natural, a retórica, de modo que seu objetivo não seja somente a libertação cognitiva, mas o acréscimo de poder prático.

Palavras-chave: Paulo Freire; Retórica; Educação sofística.

 

La retórica de la esperanza: La integración de la retórica práctica en la Pedagogía de Paulo Freire

Resumen: La lectura de la Pedagogía del oprimido de Paulo Freire, se puede fácilmente concluir que no hay lugar para la retórica en un aula imbuida por la ética del diálogo. Sin embargo, este ensayo sugiere que la retórica juega un papel productivo y de hecho es necesario en la Pedagogía del oprimido de Freire. Basado en las técnicas sofísticas del imitatio y del dissoilogoi, yo sugiero que la verdadera libertad de una consciencia dominada que sea través de - y no contorneando - los métodos de la persuasión retórica, métodos que no solamente desarrollan habilidades retóricas en los estudiantes, sino que fomentan una performance retórica de los educadores. El diálogo permanece central en esta Pedagogía, pero se enriquece por su contraparte natural, la retórica, haciendo de su objetivo no solo la libertad cognitiva, pero también el aumento del poder práctico.

Palabras clave: Paulo Freire; Retórica; Educación sofística.

 

Data de registro: 31/10/2015

Data de aceite: 23/03/2016

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Nathan Crick, Texas A&M University

Ph.D. in Communication, University of Pittsburgh, USA. Associate Professor at the Department of Communication, Texas A&M University, USA. 

Referências

BROWN, Stephen. The radical pedagogies of Socrates and Freire: ancient rhetoric/radical praxis. New York: Routledge, 2011.

BURKE, Kenneth. A rhetoric of motives. Berkeley: University of California, 1969.

FREIRE, Paulo. Education for critical consciousness. London: Bloomsbury, 1974.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of freedom: ethics, democracy, and civic courage. New York: Roman and Littlefi eld, 1998a.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of hope: reliving Pedagogy of the oppressed. London: Bloomsbury, 1998b.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum, 2000.

FREIRE, Paulo. Teachers as cultural workers: letters to those who dare teach. Boulder, CO: Westview Press, 2005.

JARRATT, Susan C. Rereading the sophists: classical rhetoric refi gured. Carbondale: Southern Illinois UP, 1991.

LEWIS, Tyson E. The aesthetics of education: theatre, curiosity, and politics in the work of Jacques Ranciere and Paulo Freire. London: Bloomsbury Publishing, 2012. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5406/jaesteduc.46.1.0027>. Acesso em: 18 maio 2015.

PETRUZZI, Anthony. Kairotic rhetoric in Freire’s liberatory pedagogy.

JAC, Amherst, v. 21, n. 2, p. 349-381, 2001.

PLATO. Phaedrus. Trans. Alexander Nehamas and Paul Woodruff. In:

COOPER, John M. (Ed.). Plato – complete Works. Indianapolis: Hackett Publishing, 1997.

POULAKOS, John. Toward a sophistic defi nition of rhetoric. Philosophy and Rhetoric, Columbia, n. 16, p. 35-48, 1983.

POULAKOS, John. Sophistical rhetoric in classical Greece. Columbia: University of South Carolina, 1995.

POULAKOS, John. Rhetoric and civic education: from the Sophists to Isocrates. In: POULAKOS, Takis; DEPEW, David (Ed.). Isocrates and civic education. Austin: University of Texas, 2004.p. 69-83.

SCHIAPPA, Edward. Protagoras and logos: a study in Greek philosophy and rhetoric. Columbia: University of South Carolina, 2003.

WEAVER, Richard. The ethics of rhetoric. Davis, CA: Hermagoras, 1985.

Downloads

Publicado

2016-11-29

Como Citar

CRICK, N. The rhetoric of hope: integrating rhetorical practice into the pedagogy of Paulo Freire. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 30, n. n.ESP, p. 213–242, 2016. DOI: 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30nEspeciala2016-p213a242. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/32088. Acesso em: 26 jul. 2024.

Edição

Seção

Dossiê Retórica e Educação