Continuing education for mathematics teachers for a decolonized education: an essay from the northern Brazilian region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BEJOM-v4-2023-59263

Keywords:

Education, Critical mathematics education, Ethnomathematics, Teacher training

Abstract

In a country of continental dimensions, regional problems of a complex nature require their own genuine solutions. In this context, the aim of this essay is to examine the complexity of continuing education for mathematics teachers, considering epistemic possibilities linked to decolonized teaching. It is based on autonomous, democratic and collective thinking which, starting with school communities, extends beyond the school community itself. It therefore focuses on an epistemology that deals with the autonomy of teachers in their distinct globalized local reality, whether in a dissonant or harmonious way, for an awakening of the multiple platforms of society. This work takes on the form of a literature review, for which bibliographical research was adopted as the methodology, albeit in essay format. Books and articles from the fields of Education, Mathematics Education and Sociology, as well as Legislation, were selected for thematic framing. The results point to an urgent and necessary review of the continuing education of teachers who teach mathematics in order to meet the contemporary challenges that require this generation, and future generations, to have a plural, decolonized mathematical view of life and complex local and global problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gildemberg da Cunha Silva, Instituto Federal de Tocantins

Ph.D. in Science and Mathematics Education (UFMT/REAMEC). Teacher at the Federal Institute of Tocantins (IFTO). She works on technical courses integrated with secondary education, EJA/EPT, undergraduate and postgraduate courses.

Lizete Maria Orquiza de Carvalho, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Ph.D. in Education (USP). Post-doctoral internship in the College of Education at Michigan State University (USA). She works in the Postgraduate Programs: Education for Science (UNESP); Amazonian Network for Education in Science and Mathematics (REAMEC) and Scientific, Educational and Technological Training (UTFPR).

References

ALRØ, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

APPLE, M. W. A luta pela democracia na educação crítica. Revista e-curriculum, São Paulo, v. 15, n. 04, p. 894 - 926, 2017.

BACHELARD, G. O direito de sonhar. Rio de Janeiro: Editora Bertrand do Brasil, AS, 1991.

BERNALES, M.; POWELL, A. B. Decolonizing ethnomathematics. Ensino Em-Revista, V. 25, n. 03, 565 - 587, 2018.

BONAVIDES, P. Reflexões sobre nação, Estado social e soberania. Estudos Avançados, São Paulo, v. 22, n. 62, p. 195-217, 2008.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução n. 2, de 1° de julho de 2015. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, curso de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para formação continuada. Brasília – DF, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431- res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 10 de mar. 2022.

BRESSER-PEREIRA, L. C. Estado, Estado-Nação e formas de intermediação politica. Lua Nova: revista de cultura e política, São Paulo, v. 100: 155-185, 2017.

CANDAU, V. M. F. “Ideias-força” do pensamento de Boaventura Sousa Santos e a educação intercultural. In: Educação em revista. Belo Horizonte. v. 32. n. 01. p. 15 - 34, 2016.

DAGENAIS, J. The postcolonial Laura. Modern lLanguage quartely, v. 65, n.03, 2004.

D’AMBROSIO, U. Mathematics and peace: our responsibilities. Zentralblatt für didaktik der mathematik. v. 03. n. 98. p. 67 - 73, 1998.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática. Rio de Janeiro: Ed. Ática, 2001.

D’AMBROSIO, U. (a). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica. 112 p. (Coleção Tendências em Educação Matemática), 2009.

D’AMBROSIO, U. (b). Etnomatemática e história da matemática. In: FANTINATO, Maria Cecília de Castello Branco (organizadora). Etnomatemática: novos desafios teóricos e pedagógicos. Niterói: Editora da UFF, p. cap. 1, p. 17-28, 2009.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? quatro ensaios críticos-dialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

ESTRELA, M. T. A formação contínua: entre teoria e prática. In: Formação Continuada e Gestão da Educação/Naura Syria Carapeto Ferreira (Org.). 2 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FERNANDES, F. S. Matemática e colonialidade, lados obscuros da modernidade: giros decoloniais pela Educação Matemática. Ciência & Educação (Bauru) [online], v. 27, 2021.

FERREIRA, N. S. C. Formação continuada e gestão da educação na “cultura globalizada”. In: FERREIRA, N. S. C. Formação continuada e gestão da educação. 3. Ed. São Paulo: Cortez, 2007.

FERREIRA, N. S. C. Tecnologia educacional e gestão da educação, entre a utopia e a realidade. In: Tecnologias em educação: estudos e investigações. Anais do XI Colóquio da AFIRSE, Lisboa: Universidade de Lisboa, 2001.

FERREIRA, N. S. C. Tecnologia educacional e o profissional no brasil: sua formação e possibilidade de construção de uma cultura humana. In: Revista Tecnologia Educacional. Ano XXVI, v. 26,n. 141, abr./mai./jun., 1998.

FREITAS, A. V. Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos. Linhas Críticas, Brasília – DF. v. 25, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 27 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

GELLNER, E. Nations and nationalism. Ithaca: Cornell University Press, 1983.

GIDDENS, A. As consequencias da modernidade. Trad. Raul Fiker. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

GIRALDO, V.; FERNANDES, F. S. Caravelas à Vista: Giros Decoloniais e Caminhos de Resistência na Formação de Professoras e Professores que Ensinam Matemática. Revista do programa de pós-graduação em educação matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), v. 12, n. 30, 2019.

GOERGEN, P. Pós-modernidade, Ética e Educação. Campinas: Autores Associados, 2001.

GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: Revista Crítica de Ciências Sociais, 80, Março: 115-147, 2008.

HABERMAS, J. Entre naturalismo e religião. Estudos filosóficos. Tradução Flávio Beno Siebeneichler. Rio de janeiro: Tempo Brasileiro, 2005.

KANT, I. Textos seletos. Tradução Valério Rohden. Rio de Janeiro: Vozes, 1985.

KESSLER, M. C. Educação de jovens e adultos: (des)construindo saberes nos espaços do aprender e ensinar matemática. Zetetike, v. 14, n. 26, 2006.

KRANZBERG, M. Technology and history: “Kranzberg’s laws”. In: REYNOLDS, T. S. E CUTCLIFFE, S. H. (org.). Technology and the west: A historical anthology from technology abd culture. Chicago: University of Chicago Press, p. 5 - 20, 1997.

LACERDA, R. T. O.; ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R. Uma análise bibliométrica da literatura sobre estratégia e avaliação de desempenho. Gestão & Produção, v. 19, n. 01, p. 59-78, 2012.

MACÊDO, J. C., MACÊDO, D. J. S. Educação, curriculo e a descolonização do saber: desafio postos para as escolas. São Cristóvão, Sergipe, Brasil, v. 11, n. 27,. p. 301-312. 2018.

MATOS, D. GIRALDO, V. QUINTANEIRO, W. Por matemática (s): vozes que vêm da escola. Bolema, Rio Claro (SP), v. 35, n. 70, p. 877 – 902, ago. 2021.

MÉSZÁROS, I. A Educação para além do capital. Trad. Isa Tavares. 2. Ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade o lado mais escuro da modernidade. RBSC, Vol. 32, n° 94 junho, 2017. https://doi.org/10.17666/329402/2017.

MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de letras da UFF – Dossiê: literatura, língua e identidade, n. 34. p. 287-324, 2008.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. Da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 8 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: Os professores e a sua formação. Nóvoa, A. (org.) 2 ed. Portugal: Publicações Dom Quixote, 1995.

PAULA, J. A. A ideia de nação no século XIX e no marxismo. Estudos Avançados, São Paulo, v. 22, n. 62, pp. 219-36. 2008.

POWELL, A. B.; FRANKENSTEIN, M. Ethnomathematics: challenging eurocentrism in mathematics education. Albany: State University of New York, 1997.

QUIJANO, A. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

REIS, E. P. O Estado nacional como ideologia: o caso brasileiro. In: Processos e escolhas. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 1988.

RODRÍGUEZ, M. E. Las investigaciones transparadigmáticas en la Educación Matemática Decolonial Transcompleja. Número temático metodologia de pesquisa em educação matemática: rumos e perspectivas, v. 22, n. 03, 2020.

SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENEZES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, n. 14, Trad. Jonei Cerqueira Barbosa. Rio Claro: Departamento de Matemática, Unesp, p. 66 - 91, 2000.

SKOVSMOSE. Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo e Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas: Papirus, 2008.

SIEBENEICHLER, F. B. Jürgen Habermas: Razão comunicativa e emancipação. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17 ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2014.

TASCA, J. E.; ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R.; ALVES, M. B. M. An approach for selecting a theoretical framework for the evaluation of training programs. Journal of European Industrial Training, v. 34, n. 07, p. 631- 655, 2010.

VIZOLLI, I.; MENDES, A. N. Braça, quadro e tarefa: um modo de efetuar a medida de terras. VIDYA, v. 36, n. 01, jan./jun., p. 69-78, 2016.

WASH, C. Interculturalidad y (de) colonialidad: ensayos de Abya-Yala. Quito: Abya - Yala, Instituto Cientifico de Culturas Indigenas, 2012.

Published

2023-12-21

How to Cite

SILVA, G. da C.; DE CARVALHO, L. M. O. Continuing education for mathematics teachers for a decolonized education: an essay from the northern Brazilian region. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, v. 4, p. 1–22, 2023. DOI: 10.14393/BEJOM-v4-2023-59263. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/59263. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Mathematics Education