Aesthetics education in “one -way street” by Walter Benjamim and in “the age of the earth” by Glauber Rocha.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v33n69a2019-49080

Keywords:

Educação estética, Cinema, Literatura, Alegoria, Ensino

Abstract

The present essay analyzed the topic aesthetics education from the literary text "One-Way Street", by Walter Benjamin, and the film "The Age of the Earth" by Glauber Rocha. It aimed to identify similarities between the allegorical constructions present in the two works, as well as, to describe the pedagogical potentialities present in the images-thoughts produced by them together with the receiver. We defined as questioning the understanding of criticism and teaching potential of the allegorical form mediated by literature and cinema. Our main objective was to identify the allegorical characteristics in creating the works, conceiving relationships with historical, economic and cultural contexts in which they were created. Our main results point out that cinema and literature are privileged spaces of images-thoughts construction, and that associated with the philosophical concepts they can potentiate the interpretation and the criticism of the historical, economic and cultural reality, deriving the educational dimension of the image that we believe educators may best explore.

Downloads

Author Biographies

  • Carlos Betlinski, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

    Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professor adjunto da Universidade Federal de Lavras (UFLA). E-mail: carlosbetlinski@ufla.br .  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1747-466X .

  • Dalva de Souza Lobo, UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA).

    Doutora em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).  Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Lavras (UFLA). E-mail: dalva.lobo@ufla.br .  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9224-5245 .

  • Vanderlei Barbosa, Universidade Federal de Lavras (UFLA).

    Doutor em Educação: história, filosofia e educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras. E-mail: vanderleibarbosa@ufla.br ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7246-4427.

References

A IDADE DA TERRA. Direção: ROCHA, Glauber. Produção: Embrafilme e Centro de Produção e Comunicação Glauber Rocha. Rio de Janeiro:1980. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=WAmJR3Km__A

BENJAMIM, Walter. Origem do Drama barroco alemão. Trad. de Paulo Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BENJAMIN, Walter. Rua de Mão Única. In: Obras escolhidas. Trad. R. Rodrigues Torres Filho e J. C. Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, 2010. v. 2

BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. Tradução: José Pedro Antunes. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

BURGER, Peter. Teoria de la Vanguardia, Ediciones Peninsula, Barcelona, 1987.

SILVA, Humberto Pereira da. Glauber Rocha: cinema estética e revolução. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

XAVIER, Ismail. Alegorias do Subdesenvolvimento: Cinema Novo, Tropicalismo, Cinema Marginal. São Paulo: Brasiliense, 1993.

XAVIER, Ismail. A alegoria histórica. In: Teoria Contemporânea do Cinema, vol 1. Fernão Pessoa Ramos, organizador. São Paulo: Editora Senac, 2005.

XAVIER, Ismail (1981): Evangelho, terceiro mundo e as irradiações do planalto, em: Filme Cultura, 38-39. Rio de Janeiro, ago-nov 1981. Disponível em: http://revista.cultura.gov.br/item/filme-cultura-n-38/ Acessado em: 04 abr 2019.

XAVIER, Ismail. Glauber Rocha e as culturas na América Latina. Revista do Instituto Ibero-Americano (IAI), 2011. Disponível em:

http://publications.iai.spk-berlin.de/receive/reposis-iai_mods_00002489. Acessado em: 04 mar 2019.

Published

2021-01-08

How to Cite

Aesthetics education in “one -way street” by Walter Benjamim and in “the age of the earth” by Glauber Rocha. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 33, n. 69, p. 1501–1539, 2021. DOI: 10.14393/REVEDFIL.v33n69a2019-49080. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/49080. Acesso em: 30 mar. 2025.