Schiller, Arendt and the scape from the scope of needs: aesthetics, education and politics

Authors

  • Daiane Eccel Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v32n66a2018-15

Keywords:

Arendt, Schiller, Filosofia, Estética, Educação

Abstract

Althoug they belong to diferent centuries, Friedrich Schiller and Hannah Arendt make diagnosis of their own time, outline characteristics about our human condition and identify themselves as intellectuals borrower of Immanuel Kant. Trought his work  Letters on the Aesthetical Education of Man, Schiller sees in the art the way out for spiritual and political decadence and Arendt, in her essay Politics and Culture identifies the relations betwenn art, culture and politics. To investigate the similarities as well the differences between both thinkers constitues the aim of this article. Firstly we inquire the perception of both authors about the animal human condition and the need to it transgress. In the second one, we will investigate if there is, in the work of Arendt a correspondente to the “play driver” of Schiller and, finally we will focus on showing the Kantian foundations  that permeate the work of both.

Keywords: Arendt. Schiller. Philosophy. Aesthetics. Education.

Downloads

Author Biography

  • Daiane Eccel, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

    Doutora em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora de filosofia na Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. Trad.: Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das letras, 1998.

_____. Entre o Passado e o Futuro. Tradução Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2005.

_____. Reflections on Literature and Culture. Stanford: Stanford University Press, 2007.

_____. A vida do espírito: pensar, querer e julgar. Trad.: César A. de Almeida, Antônio Abranches, Helena Martins. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

_____. Conferencias sobre la filosofía política d e Kant. Trad.: Carmen Corral. Buenos Aires: Paidós, 2009.

_____.A condição humana. 11. ed. Trad.: Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

____.Sobre a revolução. Trad.: Denise Bottmann São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

_____. Eichmann em Jerusalém: um relato sobre a banalidade do mal. Trad.: Samuel Titan Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

BARBOSA, Ricardo. Introdução. In Kallias ou Sobre a beleza: a correspondência entre Schiller e Körner, janeiro-fevereiro de 1793. Tradução: Ricardo Barbosa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002, p. 9-40.

CECCHINATO, Giorgia. O impulso lúdico e o espaço político em F. Schiller. In Ipseitas. São Carlos: vol. 1. n. 1, 2015, p. 159-165

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade: doze lições. Trad. Luiz S. Repa, Rodnei Nascimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem: numa série de cartas. Trad.: Roberto Schwartz e Márcio Suzuki. 4 ed. São Paulo: Iluminuras, 2002.

______. Kallias ou sobre a beleza. Trad.: Roberto Barbosa. São Paulo: Zahar Antigo, 2002.

SJÖHOLM, Cecilia. Doing Aesthetics with Arendt: how to see things. New York: Columbia University Press, 2015. https://doi.org/10.7312/columbia/9780231173087.001.0001

SÜSSEKIND, Pedro. O impulso lúdico: sobre a questão antropológica em Schiller. In Arteefilosofia. Ouro Preto, n. 10, p. 11-24, 2011.

SUZUKI, Márcio. O belo como imperativo. In SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem: numa série de cartas. Trad.: Roberto Schwartz e Márcio Suzuki. 4 ed. São Paulo: Iluminuras, 2002, p. 7-17.

WELSCH, Wolfgang. Um Retorno a Schiller: “A beleza é a liberdade na aparência” – Estética como Desafio para o Modo Moderno de Pensar. Trad.: Vitor Luiz Rigoti dos Anjos. In Problemata, v.5, n.2, 2014. https://doi.org/10.7443/problemata.v5i2.21481

ZELLE, Carsten. Über die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen (1795). In LUSERKE-JAQUI, Matthias (Hg.). Schiller Handbuch: Leben – Werk – Wirkung. Stuttgart: Metzler, 2011, p. 409-445.

Published

2018-12-21

How to Cite

Schiller, Arendt and the scape from the scope of needs: aesthetics, education and politics. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 32, n. 66, p. 1307–1334, 2018. DOI: 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v32n66a2018-15. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/47507. Acesso em: 10 jun. 2025.