Teacher training: challenges for University Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-12

Keywords:

Teacher training, University teaching, University pedagogy, Teacher professionalization

Abstract

The present article aims to deepen theoretical reflections about the need for systematized and scientifically based teacher training. The question that guided the investigation is limited to the possibility that pedagogical knowledge, considered one of the structuring axes of teaching, articulated to the content domain of the specific area of ​​teaching activity, can contribute to the strengthening of the pedagogical practice in the university. It is a qualitative research, through an analytical-exploratory study of theoretical contributions on the theme, based on the following references (Almeida, 2012; Melo, 2018; Pimenta and Anastasiou, 2005; Bolzan, Isaia; 2010; Cunha, 2004). The analysis indicates the essentiality of constructing institutional projects that have as their starting point the training needs of the teachers in context and that recognize in the university pedagogy the space for professional training and professionalism.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Darlene Silva dos Santos, Universidade Federal do Piauí - UFPI - Piauí - Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora da Universidade Federal
do Piauí (UFPI/CMRV).

Geovana Ferreira Melo, Universidade Federal de Uberlândia - UFU - Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora Associada da Universidade Federal de Uberlândia. Coordenadora do GEPDEBS - Grupo de Estudos e Pesquisas em Docência na Educação Básica e Superior.

References

ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do ensino superior. Desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.

ALMEIDA, Maria Isabel de & PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia Universitária: valorizando o ensino e a docência na Universidade de São Paulo. In: PIMENTA, Selma Garrido & ALMEIDA, Maria Isabel de (orgs.). Pedagogia Universitária. São Paulo: EDUSP, 2009, p. 13-38.

BENEDITO, Vicente; IMBERNÓN, Francisco.; FÉLEZ, Beatriz. Necesidades y propuestas de formación del profesorado novel de la Universidad de Barcelona. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, Espanha, v. 5, n. 2, p. 75-102, 2001.

BEHRENS, M. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. In: Educação. Porto Alegre. N. 3. 2007.

BOLZAN, D. P. V; ISAIA, S. M. A. Pedagogia Universitária e Aprendizagem Docente: relações e novos sentidos da professoralidade. In: Diálogo Educacional,Curitiba, v. 10, n. 29, p. 13-26, jan./abr. 2010. Disponível em https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/3043/2971.

BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1966.

COÊLHO, I. M. Escola e formação de professores. In: COÊLHO, I. (Org.). Educação, cultura e formação: o olhar da filosofia. Goiânia: Ed. PUC Goiás, 2009.

CORRÊA, Guilherme Torres; RIBEIRO, Victória Maria Brant. A formação pedagógica no ensino superior e o papel da pós-graduação stricto sensu. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 2, p. 319-334, abr./jun. 2013.

CUNHA, M. I. A Docência como ação complexa: o papel da Didática na formação de professores. In: ROMANOVISKI, J.; MARTINS, P. L. O.; JUNQUEIRA, S. R. A. (Orgs.) Conhecimento Local e Conhecimento Universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba/PR: Champagnat, 2004. p. 31-42.

CUNHA, Maria Isabel da et. al. Políticas Públicas e docência na Universidade: novas configurações e possíveis alternativas. In: CUNHA, Maria Isabel da (org). Formatos Avaliativos e Concepções de Docência. Campinas: Autores Associados, 2005, p. 69-91.

CUNHA, Maria Isabel da. Trajetória e lugares da formação do docente da educação superior: do compromisso individual à responsabilidade institucional. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2009, Caxambu. Anais... Caxambu/MG: ANPED, 2009. p. 1-13. Disponível em. Acesso em: 1 set. 2016.

CUNHA, Maria Isabel da. A qualidade e ensino de graduação e o complexo exercício de propor indicadores: é possível obter avanços? Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 453-462, jul. 2014.

GAUTHIER, C. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.

GIROUX, H. A. Os Professores como Intelectuais. Porto Alegre: Artmed Editora, 1997.

GIROUX, H. A. Pedagogia crítica como projeto de profecia exemplar: cultura e política no novo milênio. In: IMBERNÓN, F. A Educação no Século XXI. Os desafios do futuro imediato. Trad. Ernani Rosa. 2.ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000. p. 120-138.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo, Cortez, 2004.

MARCELO, C. G. Políticas de inserción a la docencia: Del eslabón perdido al puente para el desarrollo profesional docente. Documento elaborado para o Taller Internacional “Las políticas de inserción de los nuevos maestros en la profesión docente: La experiencia latinoamericana y el caso colombiano”. Colombia, Bogotá, 2006. Disponível em: <http://www.ub.edu/obipd/docs/politicas_de_insercion_a_la_docencia_del_ eslabonperdido_al_puente_para_el_desarrollo_profesional_docente_garcia_c_m.pdf>.

MARCELO GARCIA, C. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009.

MELO, G. F. Tornar-se Professor: a formação desenvolvida nos cursos de Física, Matemática e Química da Universidade Federal de Uberlândia. 2007. 233f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.

MELO, G. F. Docência: uma construção a partir de múltiplos condicionantes. Boletim Técnico do SENAC: a revista da educação profissional, Rio de Janeiro, v. 35, n.1, p. 29-37, janeiro/abril 2009.

MELO, G. F. Pedagogia Universitária:aprender a profissão, profissionalizar a docência. Curitiba: CRV, 2018.

MOROSINI, M. C.. (Editora-Chefe). Enciclopédia de Pedagogia Universitária – Glossário Vol.2. Brasilia: INEP/RIES, 2006.

PIMENTA, S. G. (Org.). Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 1996.

PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente.2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido & ANASTASIOU, Léia. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no Ensino Superior. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2005.

PIMENTA, S. G.; ALMEIDA, M. I. Pedagogia Universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

RODRIGUES, M. A. Necessidades de Formação: contributo para o estudo das necessidades de formação dos professores do ensino secundário. Universidade de Lisboa, Lisboa, 1991.

RODRIGUES, M A. ; ESTEVES, M. A análise de necessidades formativas na formação de professores. Portugal: Porto editora, 1993.

SCHEIBE, Leda. Pedagogia universitária e transformação social.Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1987.

TANCREDI, Regina, Maria Simões Puccinelli. Aprendizagem da docência e profissionalização: elemento de uma reflexão. São Carlos: EdUFSCar, 2009. Coleção UAB-UFSCar. 62 p.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice e RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade. Campinas: UNICAMP, ano XXI, nº 73, dez, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf.

VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.

ZABALZA, M. A. Planificação e desenvolvimento curricular na escola. Lisboa: edições ASA, 1998.

Published

2018-12-21

How to Cite

SANTOS, D. S. dos; MELO, G. F. Teacher training: challenges for University Pedagogy. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 514–526, 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-12. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47531. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial e continuada de profissionais da educação: vieses políticos necessários