Special Regime of Non-Attendance Activities: covid19 pandemic deepening inequalities in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n3a2021-63453

Keywords:

Early Childhood Education, Special Regime for Non-Attendance Activities, Digital technologies, Social inequality

Abstract

This article is the result of a research that aimed to analyze the offer of the Special Regime of Non-Attendance Activities (distance learning) for early childhood education, from the perception of public-school teachers in Santa Vitória, a town in Minas Gerais. It was a qualitative research and the questionnaire was used for data collection. The results point to numerous challenges faced by teachers, among which the lack of objective conditions to make teaching viable must be highlighted since many teachers and students do not have access to quality internet and cannot always deal with digital applications and IT platforms. We  conclude that distance learning triggers the notorious process of digital exclusion because of the exacerbated social inequality in Brazilian society.

Author Biographies

  • João Vitor Santos Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Graduando em Pedagogia. Universidade Federal de Uberlândia. Ituiutaba-MG, Brasil.

  • Klívia de Cássia Silva Nunes, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Doutorado em Educação. Universidade Federal de Uberlândia. Ituiutaba-MG, Brasil.

  • Raquel Aparecida Souza, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Doutorado em Educação. Universidade Federal de Uberlândia. Ituiutaba - MG, Brasil.  

  • Rogéria Moreira Rezende Isobe, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

    Doutorado em Educação. Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Uberaba-MG, Brasil.

  • Valéria Moreira Rezende, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Doutorado em Educação. Universidade Federal de Uberlândia. Ituiutaba-MG, Brasil.

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Published

2021-10-01

Issue

Section

DOSSIÊ: Direito à educação básica e superior em tempos de pandemia

How to Cite

SILVA, João Vitor Santos; NUNES, Klívia de Cássia Silva; SOUZA, Raquel Aparecida; ISOBE, Rogéria Moreira Rezende; REZENDE, Valéria Moreira. Special Regime of Non-Attendance Activities: covid19 pandemic deepening inequalities in early childhood education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 996–1011, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n3a2021-63453. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63453. Acesso em: 7 dec. 2025.