Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n3a2020-57852

Keywords:

Liberalism, Decolonial pedagogy, Amazon

Abstract

This essay reflects on the contradictions existing between liberal thought and its embodiment in the conflicting Brazilian reality, especially in the Amazon. At the same time, seeks to think of an epistemic alternative betting on decolonial thinking as an important way to dissolve the myth of the Salvationist narrative that is at the heart of liberal, racist and patriarchal pedagogies. From the crisis of paradigms, we conducted a brief dialogue with critical theories, postmodernity, transmodernity and interculturality in order to understand how the decolonial thought was consolidated, when constituting an energy, together with social movements.

Author Biographies

  • Lúcia Isabel da Conceição Silva, Universidade Federal do Pará - Brasil

    Doutorado em Teoria e Pesquisa do Comportamento / UFPA. Professora Associada II do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará.

  • Isabell Theresa Tavares Neri, Universidade do Estado do Pará - Brasil

    Doutoranda em educação pelo Programa de Pós-graduação em educação-PPGED da Universidade Federal do Pará-UFPA. Mestrado em Educação / Universidade do Estado do Pará - UEPA.

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Published

2020-10-24

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial concepções, reflexões e plur

How to Cite

SILVA, Lúcia Isabel da Conceição; NERI, Isabell Theresa Tavares. Dispute theories: the duel between liberalism and decolonial pedagogy in the Amazon. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 587–618, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57852. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57852. Acesso em: 6 dec. 2025.