Knowledge and Practices of the "Espada de Fogo": Possibilities for Science Education in Quilombola Schooling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n1a2025-76507

Keywords:

Espada de fogo, Education in Science, Traditional Knowledge

Abstract

This article aims to reflect about the production of the Espada de fogo as a theme for Education in Science at the school from the Quilombola Community Porto D'Areia, considering the contextualization proposal based on criteria substantiated on Paulo Freire and the Diretrizes Curriculares Nacionais for Quilombola School Education. The theme evidenced possibilities for the contextualization in Education in Science at this community, providing anti-racist education.

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Author Biographies

Jessica Araujo dos Santos, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Mestranda pelo PPGED-UFS. Graduada em Lic. em Química - Campus Itabaiana. Membra do NEABI/UFS.

Edinéia Tavares Lopes, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doutora em Educação. Professora Associada ao Departamento de Química – Campus Itabaiana. Membra da Coordenação Colegiada do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas da UFS (NEABI-UFS), membra da Coordenação do Fórum Estadual de Educação Escolar Quilombola de Sergipe (FEEQS), Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) e Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMA).

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Published

2024-12-31

How to Cite

SANTOS, J. A. dos; LOPES, E. T. Knowledge and Practices of the "Espada de Fogo": Possibilities for Science Education in Quilombola Schooling. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–21, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v14n1a2025-76507. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/76507. Acesso em: 8 jan. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: "POLÍTICAS PÚBLICAS PARA EDUCAÇÃO INDÍGENA E QUILOMBOLA: DIÁLOGOS, PRÁTICAS EDUCATIVAS, CONTEXTOS MULTICULTURAIS E PLURALIDADES EPISTEMOLÓGICAS"