The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-71965Keywords:
Pandemic, Remote learning, Teaching work, Discursive practices of Portuguese languageAbstract
The article addresses the challenges faced by 4th and 5th grade Elementary School teachers, during the Covid-19 pandemic, in teaching the discursive practices of the Portuguese language. The research uses the qualitative/ interpretivist methodology, through a bibliographic review, questionaries, semi-structured interviews and participant observation. The results consider that the remote and hybrid teaching, adopted by the Municipal Department of Education, did not provide a significative learning in relation to discursive practices, according to enunciative-discursive perspective present on the current educational documents. The importance of teachers discussing and reflecting on the pedagogical and labor impacts, experienced during and after the pandemic is highlighted, in order to develop an effective and meaningful work with the Portuguese language.
Downloads
Metrics
References
ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. C. Práticas de Linguagem em aulas de Língua Portuguesa na Educação básica: leitura e análise linguística. In: PEREIRA, R. A.; COSTA-HÜBES, T. C. (Org.). Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João, 2021. p. 385-418. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2022/01/Pratica-de-analise-linguistica-1-1.pdf. Acesso em: 03 de out. de 2022.
AMOP – ASSOCIAÇÃO DOS MUNICÍPIOS DO OESTE DO PARANÁ. Proposta pedagógica curricular: ensino fundamental (anos iniciais): rede pública municipal: região da AMOP. Cascavel: AMOP, 2020.
ANDRADE, M. S.; SILVA, M. L. M.; MELO, N. O. Desafios da educação remota em tempo de Covid-19: um estudo de caso com professores do agreste de Pernambuco. Educação Contemporânea: Tecnologia. Belo Horizonte, v. 9, n. 1. p. 07-50, jan. 2021. Disponível em: https://poisson.com.br/livros/Educa_Contemporanea/volume9/Educacao_Contemporanea_vol9.pdf. Acesso em: 17 de out. de 2023. DOI: https://doi.org/10.36229/978-65-5866-020-0.cap.02.
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: 34, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 2018.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº: 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco--2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em 14 de out. 2023.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 9/2020. Reexame do Parecer CNE/CP nº 5/2020, que tratou da reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=147041-pcp009-20&category_slug=junho-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em 14 de out. 2023.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2009.
DAMASCENO, G. F. de L. et al. Recomposição da aprendizagem: caminho e/ou possibilidade através do Programa Mais PAIC. Epistemologia e Práxis Educativa-EPEduc, v. 5, n. 3, p. 01-17, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/epeduc/article/view/3636. Acesso em: 08 de mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.26694/epeduc.v5i3.3636.
DOURADO, M. M. Tempos de Pandemia, Tempos de Desafios: um estudo sobre o trabalho com a Língua Portuguesa no Ensino Fundamental I em Foz do Iguaçu-PR. Dissertação (Mestrado em Ensino), Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste, Foz do Iguaçu, 2023. Disponível em: https://tede.unioeste.br/handle/tede/6685.
ESQUINSANI, R. S. S. Entre a aparência e a essência: protocolização dos currículos escolares e o debate pós-pandemia. Educa: proposta multidisciplinar em educação, Porto Alegre, v. 8, p. 01-14, 10 jun. 2021. Semanal. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6023. Acesso em 03 de out. 2023. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.6023.
FOZ DO IGUAÇU (PR). Decreto nº 27.963, de 15 de março de 2020. Dispõe sobre as medidas de controle e prevenção para enfrentamento da emergência em saúde pública de importância Internacional decorrente do Novo Coronavírus (COVID-19). Diário Oficial do Município de Foz do Iguaçu. Foz do Iguaçu, ano 22, nº 3805, 2020. p. 2 de 3. Disponível em: https://www5.pmfi.pr.gov.br/pdf-4570&diario. Acesso em nov. de 2022.
FOZ DO IGUAÇU (PR). Secretaria Municipal de Educação. Instrução Normativa nº 07, de 25 de junho de2021. Estabelece orientações quanto ao acompanhamento pedagógico para a retomada das atividades escolares no formato híbrido no âmbito da Rede Pública Municipal de Ensino de Foz do Iguaçu-PR no âmbito de 2021. 2021a. Disponível em: https://ead.pti.org.br/ntm/mod/folder/view.php?id=1114. Acesso em out. de 2022.
FOZ DO IGUAÇU (PR). Decreto nº 29.541, de 10 de setembro de 2021. Dispõe sobre o retorno presencial das aulas da rede municipal de ensino. Diário Oficial do Município de Foz do Iguaçu, nº 4233, p. 4 de 68, 2021b. Disponível em: https://ead.pti.org.br/ntm/mod/folder/view.php?id=1114. Acesso em out. de 2022.
FRANCO, N. et. al. Por uma análise dialógica do discurso. In: GARCIA, D. A.; SOARES, A. S. F. (Org.). De 1969 a 2019: um percurso da/na análise de discurso. Campinas, SP: Pontes, 2019. p. 275-300.
GEDOZ, S. A interação discursiva. In: BAUMGÄRTNER; C. T.et al. A concepção dialógica de linguagem e suas reverberações no ensino de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 57-72. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/produto/a-concepcao-dialogica-de-linguagem-e-suas-reverberacoes-no-ensino-de-lingua-portuguesa/. Acesso em: out. de 2023.
GERALDI, J. W. O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular. Retratos da Escola, [S. l.], v. 9, n. 17, 2015. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/587. Acesso em jun. de 2022. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2021.6023.
NOGUEIRA, A. W. R. et al. Participação docente na construção do ensino remoto emergencial no Ceará: primeiras aproximações. In: RIOS, J. A. V. P.; NASCIMENTO, L. G. M. (Org.). Coletânea Profissão Docente na Educação Básica: profissão docente e ensino remoto emergencial. Curitiba: Brazil Publishing, 2021. p. 393-405. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Edilene-Ferreira-DeSena/publication/352958066_DOCENCIA_EM_TEMPOS_PANDEMICOS_DISCUTINDO_A_AVALIACAO_NO_SERTAO_CENTRAL_DO_CEARA/links/60e0f8d8299bf1ea9eddecb5/DOCENCIA-EM-TEMPOS-PANDEMICOS-DISCUTINDO-A-AVALIACAO-NO-SERTAO-CENTRAL-DO-CEARA.pdf. Acesso em: 17 de out. de 2023.
PARANÁ. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte-Curitiba: SEED, 2019.
PASINI, J. F. S. et al. Infantilezas, infâncias e formação de professores na pandemia – Childhoods, childhoods and teacher training in the pandemic. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 3, p. 18.181-18.194, 2022. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/45163. Acesso em: 03 de out. 2023. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n3-181.
PREVITALI, F.; FAGIANI, C. A. Educação Básica sob a Pandemia COVID-19 no Brasil e a Educação que convém ao Capital. RTPS - Revista Trabalho, Política e Sociedade, v. 6, n. 11. p. 499-518, 30 dez. 2021. Disponível em: https://costalima.ufrrj.br/index.php/RTPS/article/view/907. Acesso em: 17 de out. de 2023. DOI: https://doi.org/10.29404/rtps-v6i11.907.
ROSSI, J. C.; SOUZA, A. C. de. Concepções de Linguagem na Base Nacional Comum Curricular: reflexões para o ensino de língua portuguesa. In: COSTA-HÜBES, T. C.; KRAEMER, M. A. D. (Org.). Uma leitura crítica da Base Nacional Comum Curricular: compreensões subjacentes. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2019. p. 69-94.
ROSSI, J. C.; MEOTTI, M. B. Gêneros Discursivos e as práticas sociais de linguagem: uma proposta pedagógica para o ensino de língua portuguesa. In: BAUMGÄRTNER; C. T.et al. A concepção dialógica de linguagem e suas reverberações no ensino de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 253-270. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2023/01/EBOOK_A-concepcao-dialogica-de-linguagem-e-suas-reverberacoes-no-ensino-de-Lingua-Portuguesa.pdf. Acesso em: 17 de out. de 2023.
SANTOS, G. V. S.; BARRETO, M. S. A constituição dialógica da discência e da docência: um olhar a partir de uma análise linguística no 9º ano do ensino fundamental. In: BAUMGÄRTNER; C. T. et al. A concepção dialógica de linguagem e suas reverberações no ensino de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 333-362. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2023/01/EBOOK_A-concepcao-dialogica-de-linguagem-e-suas-reverberacoes-no-ensino-de-Lingua-Portuguesa.pdf. Acesso em: 17 de out. de 2023.
SOUZA, T. F. B. et al. (In) compreensões do eixo de análise linguística/semiótica. In: COSTA-HÜBES, T. C.; KRAEMER, M. A. D. (Org.). Uma leitura crítica da Base Nacional Comum Curricular: compreensões subjacentes. Campinas: Mercado de Letras, 2019. p. 277-306.
VAZ, A. C. M.; DINIZ, A. C. M. Ampliando os caminhos da leitura em sala de aula: leitura visual de tirinhas. In: BAUMGÄRTNER, C. T. et al (Org.). A concepção dialógica de linguagem e suas reverberações no ensino de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 271-280. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2023/01/EBOOK_A-concepcao-dialogica-de-linguagem-e-suas-reverberacoes-no-ensino-de-Lingua-Portuguesa.pdf. Acesso em: 17 de out. de 2023.
VOLÓCHINOV, V. V. Marxismo e filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grilo e Ekaterina Vólkova Américo. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.