Conversation Circle: a methodological instrument technological-training-collective in Education Research
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-71286Keywords:
Conversation Wheel, Qualitative Research, Pedagogical OrientationAbstract
This article presents Conversation Circle (Roda de Conversa) as a methodology for producing data within the scope of qualitative research in Education, a possibility for understanding the meaning that the subjects find in the phenomenon studied. It is based on the theoretical assumptions supported by Warschauer (2001, 2002, 2004), Silva (2020), Nóvoa and Vieira (2017), highlighting the action of listening and speaking, essential skills for dialogic and collective relationships, in which each subject is built, based on interaction with the other, in a collective and reflective space. The results show that Roda de Conversa is a training tool and a way of relating to peers, which is articulated with technological devices, without losing the essence and the human relationship in the course of the research with Pedagogical Guidance.
Downloads
Metrics
References
CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em Ciências Humanas e Sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação. Braga, Portugal, ano/vol. 16, n. 2, p. 221-236, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37416210.pdf. Acesso em: jul. 2022.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MOURA, A. F.; LIMA, M. G. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v.23, n.1, p. 98-106, jan.-jun. 2014. Disponível em: https://www.periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338/11399. Acesso em: mar. 2023.
NÓVOA, A.; VIEIRA, P. Um alfabeto da formação de professores. Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v.3, n.2-Especial, p. 21-49, jan./jun.2017. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/217/275. Acesso em: mar. 2022.
OLIVEIRA, I. B. de. Aprendendo nos/dos/com os cotidianos a ver/ler/ouvir/sentir o mundo. Educação & Sociedade [en linea]. 2007, 28(98), 47-72. 9 de Marzo de 2022]. ISSN: 0101-7330. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87313707004. Acesso em: mar. 2022.
SANTAMARINA, C.; MARINAS, J.M. Histórias de Vida e História Oral. In: DELGADO, Juan M, GUTIÉRREZ, J. (org). Métodos e Técnicas qualitativas de Investigação em Ciências Sociais. Madri: Síntesis, 1995, p.259-287.
SILVA, A.T.V. Roda de conversa como metodologia para partilha de saberes docentes. 2020. 132 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/13104. Acesso em: mai. 2022.
SOUZA, E.; MEIRELES, M. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea. América do Norte, 1514 05, 2018. Disponível em: http://revistaadmmade.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/4750. Acesso em: mar. 2022.
WARSCHAUER, C. Rodas em rede: oportunidades formativas na escola e fora dela. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2001.
WARSCHAUER, C. A roda e o registro: uma parceria entre professor, aluno e conhecimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
WARSCHAUER, C. Rodas e narrativas: caminhos para a autoria de pensamento, para a inclusão e a formação. 2004. Disponível em: https://www.academia.edu/2116274/Rodas_e_narrativas_caminhos_para_a_autoria_de_pensamento_para_a_inclus%C3%A3o_e_a_forma%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.