Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-70841

Keywords:

Abandono Escolar, Ciclo de Políticas Públicas, Paraná

Abstract

The problem of school dropout is latent in Brazilian reality, which has encouraged research to expand understanding of the phenomenon. This article is part of this movement, focusing on public policies to combat school quitting. The objective is to provide an understanding of the programs launched by the Government of the State of Paraná – the Program to Combat School Dropout in its second edition (2018) and the Present at School Program (2019). The research locus was a school in the Industrial City of Curitiba. To this end, contributions from the Educational Policy Cycle method were mobilized. Official documents and interviews with the researched school principal, a teacher, and a manager from the State Department of Education of the State of Paraná (SEED-PR) were used as data. The result is the need for dialogue with the community involved in creating programs that can help construct appropriate public policies to the varied Brazilian school realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Emerson Rolkouski, Universidade Federal do Paraná - Brasil

Doutor em Educação Matemática – Universidade Estadual Paulista. Professor Titular da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná, Brasil.

Leticia Menegusso, Secretaria de Estado de Educação do Paraná - Brasil

Mestre em Educação em Ciências e em Matemática – Universidade Federal do Paraná. Professora da Secretaria Estadual de Educação do Paraná (SEED-PR). Curitiba, Paraná, Brasil.

References

BALL, S. J. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set./dez. 2004.

BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BOWE, R.; BALL, S. J.; GOLD, A. Reforming education & changing schools: case studies. In: Policy sociology. London: Routledge, 1992.

INEP. Nota técnica nº 8/2017/CGCQTI/DEED. Brasília, 2018.

KLEIN, R. A. D. Política de combate à evasão escolar no Paraná (2005-2017): análise das inter-relações entre formuladores e atores no contexto da produção e da prática na Rede Estadual de Ensino em São José dos Pinhais. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018.

MAINARDES, J. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais, v. 12, n. 16. ago. 2018.

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.

MAINARDES, J.; MARCONDES, M. I. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009.

PARANÁ. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Educacional. Curitiba, 2021.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Programa de Combate ao Abandono Escolar. Curitiba: SEED – PR, 2018.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Programa Presente na Escola. Curitiba: SEED – PR, 2019. Disponível em: http://www.presentenaescola.pr.gov.br/Pagina/Apresentacao. Acesso em: 25 nov. 2020.

Published

2024-04-29

How to Cite

ROLKOUSKI, E.; MENEGUSSO, L. Programs to combat school dropout: reflections and understandings based on a study in an institution in Paraná State . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–17, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70841. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70841. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA