Democratization, democracy and democratic management of the municipal education in Tocantins: levels of achievement of the strategies of goal 19 of the National Education Plan 2014-2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-70193

Keywords:

Democratic management, Goal 19 of PNE 2014-2024, Education in Tocantins, Municipal education systems, Quality school education

Abstract

This text addresses the theme of democratic management in the movement of institutionalization of the Municipal Education Systems (SME) and Schools of 21 municipalities of the Regional Boards of Education of Colinas and Paraíso do Tocantins. As a starting issue, we seek to know to what extent democratic management, focusing on goal 19 of PNE 2014-2024 and its strategies, has been effective in the scope of Networks and SME in the period from 2014 to 2023. The study aims to explain the level of achievement of democratic management in the 21 municipalities mentioned by comparing what was planned in relation to goal 19 of PNE 2014-2024 with what was planned and carried out in the scope of municipal education. Anchored in the critical-dialectical approach, the study was materialized through bibliographic and documentary research, recovering the Gramscian understanding of direction (consensus/hegemony) and domination (force/coercion) of class as an important knowledge for the study of the theoretical and practical foundations of democratic management expressed in PNE 2014-2024. As a result, the study brought important findings on the understanding of democratization, democracy and democratic management; on the possibilities and limits of carrying out democratic management within the systems and schools; and on the various obstacles that impose themselves on the institutionalization and management of the SME, which municipal education workers need to continue problematizing and facing in search of the realization of effective democratic management as a trench of struggles and disputes for a quality emancipating education at the municipal level.

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Author Biographies

Roberto Francisco de Carvalho, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Doutor em Educação (UFG/Brasil); Professor Associado da Universidade Federal do Tocantins (UFT) nos Cursos de Filosofia e Teatro e Mestrado Profissional em Educação do Programa de Pós-graduação Profissional e Educação (PPPGE/UFT).  Pesquisador vinculado: ao Grupo de Estudo e Pesquisa Práxis Socioeducativa e Cultural; ao Observatório de Sistemas e Planos de Educação do Tocantins (ObsSPE); Grupo de Estudo e Pesquisa Trabalho na Educação Superior; e à Rede Universitas/Br.

Doracy Dias Aguiar de Carvalho, Universidade Federal do Tocantins - Brasil

Doutora em Política Social pela Universidade de Brasília (UnB/Brasil). Assistente Social da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Integrante do Programa de Pós-Graduação em Política Social – PPGPS da UnB. Membro do Grupo de Pesquisa Práxis Socioeducativa e Cultural da UFT e do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Democracia, Sociedade Civil e Serviço Social. (GEPEDSS/UNB), Tocantins, Brasil.

Meyrivane Teixeira Santos Arraes, Secretaria Estadual de Educação do Tocantins - Brasil

Mestra em Educação. Professora da Educação Básica do Estado do Tocantins/Brasil/Escola Estadual Amâncio de Moraes. Membro do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal da UFT (GepeEM), membro do Observatório dos Sistemas e Planos de Educação no Tocantins (ObSPE), Tocantins, Brasil.

Angêla Sousa Silva, Secretaria Municipal de Educação de Palmas - Brasil

Graduanda em Pedagogia. Professora da Educação Básica do Sistema Municipal de Educação de Palmas/Tocantins/ Colégio Santa Marcelina: Vinculada ao grupo de Pesquisa e Extensão/Programa de Educação Tutorial (PET), Tocantins, Brasil.

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Published

2023-12-31

How to Cite

CARVALHO, R. F. de; CARVALHO, D. D. A. de; ARRAES, M. T. S.; SILVA, A. . S. Democratization, democracy and democratic management of the municipal education in Tocantins: levels of achievement of the strategies of goal 19 of the National Education Plan 2014-2024 . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 1–22, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v13n1a2024-70193. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70193. Acesso em: 17 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIER - MOVEMENT FOR INSTITUTIONALIZATION AND MANAGEMENT OF MUNICIPAL EDUCATION SYSTEMS