Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-69432

Keywords:

Education funding, Public policies, Citizenship

Abstract

The study presents a synthesis of the Brazilian legislation Evolution for Special Education in public schools, highlighting the existence of programs and important resources for this transversal modality focusing on students with disabilities, global disorders of development and high abilities or giftedness. However, the recent law analysis in the State of Goiás has evidenced the attempt to reduce special support to an administrative role, relativizing specialized teaching actions. Considering exclusionary dynamics, that characterize Brazilian Society, invisibility was identified in the legislation of demands, that although are not classified as disabilities – it requires differentiated assistance for the effective exercise of citizenship.

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Author Biographies

Duelci Aparecido de Freitas Vaz, Pontifícia Universidade Católica de Goiás - Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Professora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Maria Aparecida Gontijo, Pontificia Universidade Católica de Goiás - Brasil

Especialista em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Estado da Educação do Estado de Goiás.

Maria Cristina das Graças Dutra Mesquita, Pontifícia Universidade Católica de Goiás - Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Professora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

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Published

2024-04-29

How to Cite

VAZ, D. A. de F.; GONTIJO, M. A.; MESQUITA, M. C. das G. D. Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–17, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-69432. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432. Acesso em: 22 jul. 2024.

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