The sobralization of Brazil begins with the writing system: literacy managed by the private sectors in the municipality of Vila Velha/ES
La sobralización de Brasil comienza con el sistema de escritura: alfabetización gestionada por los sectores privados en el municipio de Vila Velha/ES
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-68713Keywords:
Integral State, Private Apparatuses of Hegemony (APH), Literacy, Vila Velha, PAIC, ManagerialismAbstract
This study deals with the performance of Lyceum Consultoria Educacional and Associação Bem Comum (ABC) in the Municipal Department of Education in the municipality of Vila Velha/ES in the implementation of literacy management policies. We sought to observe the ways in which the control of quantifiable literacy results has been changing and which reductionisms characteristic of assessments in Mathematics and Portuguese language gain more notability with the insertion of remote access. This takes place in a rigorous administrative and computerized collection procedure that flows from school management, according to the large-scale unilateral evaluation model oriented by/for the demands of capital. Due to the similarity and direct result, we draw a parallel between Vila Velha and the policy operated in the state of Ceará called PAIC – Literacy Program at the Right Age. Furthermore, the formative and political-ideological repercussions of these policies for the working class were considered.
Downloads
Metrics
References
ALGEBAILE, E. Escola Pública e pobreza no Brasil: a ampliação para menos. Rio de Janeiro: Lamparina, Faperj, 2009.
BEM COMUM. Associação Bem Comum. Planejando as políticas educacionais: Vila Velha – ES (plano de ação), 2022.
BEM COMUM. Associação Bem Comum. Programa Educar pra Valer. s. d. Disponível em: https://abemcomum.org/programa-educar-pra-valer/. Acesso em 07 dez. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Vencendo o desafio da aprendizagem nas séries iniciais: a experiência de Sobral/CE. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2005.
BRAVO, M. H. A.; Vanda Mendes RIBEIRO, V. M.; CRUZ, M. C. M. T. O programa Aprendizagem na Idade Certa (Paic) segundo artigos acadêmicos brasileiros. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2910-2932, set./dez. 2021. e- ISSN:1519-9029. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15560.
CEARÁ. Secretaria da Educação. Regime de colaboração para a garantia do direito à aprendizagem: o Programa Alfabetização na Idade Certa (Paic) no Ceará. Secretaria da Educação, Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICEF). Fortaleza: SEDUC, 2012.
CHAVES, P. M. Uma base para a semiformação socializada: a vulgarização da crítica como estratégia de produção do consenso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.37, e228059, 2021.
CONSULTORIA LYCEUM. Lyceum Consultoria Educacional Ltda. Nosso Time. S. d. Disponível em: https://consultorialyceum.com.br/. Acesso em 01 jun. 2022.
EDUCAR PRA VALER. Programa Educar pra Valer. S. d. Disponível em:
https://educarpravaler.caedufjf.net/avaliacao-educacional/educar-para-valer/. Acesso em 01 jun. 2022.
EVANGELISTA, O. De protagonistas a obstáculos: aparelhos privados de hegemonia e conformação docente no Brasil. Revista Outubro. Vol. 35. 2022. pp. 164-194
FREIRE, P. A Importância do Ato de Ler. São Paulo: Autores Associados, 1981.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREITAS, L.C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere, vol. 3. Maquiavel, notas sobre o Estado e a política. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
MORTATTI, M. R. L. Brasil, 2091: notas sobre a “política nacional de alfabetização”. Revista Olhares, v. 7, n.3, nov. 2019.
OLIVEIRA, J. E.; ROSSI, J. R. D. Lyceum Consultoria Educacional Ltda. Artigo: O que fazem as boas escolas. p. 1-5. S. d. Disponível em: https://consultorialyceum.com.br/o-que- fazem-boas-escolas/. Acesso em 01 jun. 2022.
OLIVEIRA, J. E.; ROSSI, J. R. D. Orientações Gerais – Língua Portuguesa e Matemática
– 1º ano. Sobral: Lyceum Consultoria Educacional Ltda, 2021.
SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. Estado, capital e educação: reflexões sobre hegemonia e redes de governança. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 11, p. 21–38, 2015. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/4359. Acesso em: 14 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.