Accessibility and inclusion in higher education: experiences and challenges to the permanence of people with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n3a2023-68708Keywords:
Accessibility, Higher Education, People with disabilities, Experiences, VisibilitiesAbstract
The theme of accessibility in higher education is becoming more prominent as the number of people with disabilities in universities increases. Among the possible approaches that address the dimensions of accessibility and inclusion and reaffirm the right to education for all, we consider that the perspectives and experiences brought by people with disabilities need to gain space, visibility, and understanding in the scientific community and in society. We intend to reflect on how accessibility happens and how its absence imposes borders and limits to the access and permanence of people with disabilities to higher education. To do so, we collected narratives of people with disabilities, thus relying on oral sources methodology, as a possibility of understanding and thinking about the inclusion of these students. The analysis point to some advances, however, there are still many challenges imposed on people with disabilities in their experiences in higher education.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 1.679, de 2 de dezembro de 1999. Dispõe sobre requisitos de acessibilidade de pessoas portadoras de deficiências, para instruir os processos de autorização e de reconhecimento de cursos, e de credenciamento de instituições.
BRASIL. Ministério da Educação/ SEESP. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC, 2008.
DINIZ, Débora. O que é deficiência? Brasiliense. São Paulo. 2007.
FIGUEIREDO, Arlete Carvalho, et al. Acessibilidade e vida universitária: pontuações sobre a educação inclusiva. In: SAMPAIO, Sônia Maria Rocha. (Org.). Observatório da vida estudantil: primeiros estudos [online]. Salvador: EDUFBA, 2011.
FREITAS, Márcia Guimarães de. Políticas de inclusão na educação superior: ecos da acessibilidade arquitetônica na UFU. 2021. 177 f. Tese (Doutoranda em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
HOOKS, BELL. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
KRAENER, Graciele Marjana; THOMA, Adriana da Silva. Acessibilidade como condição de acesso, participação, desenvolvimento e aprendizagem de alunos com deficiência. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(3). 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000062018.
MANTOAN, E. Tereza, Maria. Inclusão escolar: O que é? Por que? Como fazer?. Moderna. São Paulo. 2003.
MENDES, Fátima Aparecida Gonçalves. A inclusão e a reserva de vagas para a pessoa com deficiência no ensino superior. Revista Educação e Políticas em Debate. v.11, n. 1, jan./abr., 2022. Acesso em 22 fev 2023: DOI: https://doi.org/10.14393/repod-v11n1a2022-64910.
OLIVEIRA, Luiza Maria Borges. Cartilha do Censo 2010 – Pessoas com Deficiência. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República (SDH/PR) / Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência (SNPD) / Coordenação-Geral do Sistema de Informações sobre a Pessoa com Deficiência; Brasília: SDH-PR/SNPD, 2012.
POKER, R. B.; VALENTIM, F. O. D.; GARLA, I. A.. Inclusão no ensino superior: a percepção de docentes de uma instituição pública do interior do estado de São Paulo. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, n. spe, p. 127–134, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2018/010.
PORTELLI, Alessandro et al. O que faz a história oral diferente. Projeto História: Revista do Programa de estudos pós-graduados de História, v. 14, 1997.
SAMPAIO, Sônia Maria Rocha (Org.). Observatório da vida estudantil: primeiros estudos [online]. Salvador: EDUFBA, 2011. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523212117.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009. Disponível em: https://acessibilidade.ufg.br/up/211/o/SASSAKI_-_Acessibilidade.pdf?1473203319. Acesso em 05/01/2023.
THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
VASSIE, Rebecca. Mais de 1 bilhão de pessoas no mundo vivem com algum tipo de deficiência. ONU News, 2018. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2018/12/1649881. Acesso em 01 de abril de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.