Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-68596Keywords:
Student Assistance Policy, Socioeconomic Profile of Students, UFVJMAbstract
This paper analyzes a specific case of the Student Assistance Policy, which is that of the “Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)”. For this, we used data from the V Survey of the Socioeconomic Profile of Undergraduate Students at Federal Universities, developed in 2018 by the National Forum of Pro-Rectors for Community and Student Affairs (FONAPRACE). The aim of this paper is to analyze the main UFVJM data presented in the survey, using a qualitative approach. It is concluded that the UFVJM indicators showed the importance of expanding permanence actions, since the attendance by the Student Assistance Program does not correspond to the existing demand, indicating the need for investment and implementation of the Program's actions.
Downloads
Metrics
References
ANDIFES. V Pesquisa do Perfil Socioeconômico dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf. Acesso em: 27 de ago. 2019.
BRASIL. Decreto n.º 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa
Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. (2010). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 14 de jan. 2023.
COSTA, S. G. A equidade na educação superior: uma análise das Políticas de Assistência Estudantil. Dissertação (Mestrado em Sociologia) — Programa de Pós-Graduação em Sociologia do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
CROSARA, D. M.; SILVA, L. B. Constituição Federal de 1988: os caminhos das políticas de democratização do acesso e permanência na educação superior como direito fundamental. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 7, n. 2, p. 289 -312, mai./ago. 2018.
DUTRA, N. G. R.; SANTOS, M. F. S. Assistência estudantil sob múltiplos olhares: a disputa de concepções. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 25, n. 94, p. 148-181, jan./mar. 2017.
FONAPRACE. Revista Comemorativa 25 Anos: histórias, memórias e múltiplos olhares. Organizado pelo Fórum Nacional de Pró-reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis, coordenação, ANDIFES. – UFU, PROEX: 2012.
IMPERATORI, T. K. A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. Serviço Social e Sociedade. São Paulo, n. 129, p. 285-303, mai./ago. 2017.
MATTA, A. H. A. Atendimento psicológico a estudantes universitários: perfil, queixas e fatores preditores de sintomas de depressão. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2020.
NEVES, C. E. B.; MARTINS, C. B. Ensino superior no Brasil: uma visão abrangente. In: DWYER, Tom et al. (Org.). Jovens universitários em um mundo em transformação: uma pesquisa sino-brasileira. Brasília: Ipea; Pequim: SSAP, 2016.
SANABIO, M. et al. As políticas de assistência estudantil: experiências comparadas em universidades públicas brasileira. Revista Gual, Florianópolis, v. 6, n. 4, p. 125-146, 2013.
SAVIANI, D. A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. Poíesis Pedagógica, v.8, n.2 ago./dez.2010, p. 4–17.
SILVA, L.; COSTA, N. C. D. Acesso e permanência em desproporção: as insuficiências do Programa Nacional de Assistência Estudantil. Revista Agenda Política, v. 6, n. 2, 2018, p. 166-192.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.