Dyscalculia in the school reality: the teacher's perception in the identification of this learning difficulty in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-68154

Keywords:

Dyscalculia, Learning difficulty, Mathematics

Abstract

The present article presents the results of the research carried out for the Course Conclusion Paper of the Degree in Mathematics, addressing the issue of dyscalculia, a specific learning difficulty in Mathematics. The research was limited to checking the perception of Mathematics teachers working from 6th to 9th grade in a public school in Gama, Brasília, Brazil, about the subject. The theme is presented with its definitions, difficulties and classifications. To collect the data, an electronic questionnaire was used, with ten open and closed questions. The methodology used was qualitative, and the answers obtained were analyzed interpretatively. The results point out that the identification of this difficulty is still incipient, and educational institutions should promote actions and public policies for a greater debate in undergraduate courses, which can reduce the gap between the different levels of learning and the specificities of the student, especially those who have difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adan Cardoso Franco Viana Viana, Instituto Federal de Brasília - Brasil

Licenciado em Matemática e pós-graduando em Ensino de Ciências e Matemática para o Ensino Fundamental no Instituto Federal de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil.

Ana Maria Libório de Oliveira, Instituto Federal de Brasília - Brasil

Doutora em Ciências da Educação, especialidade em Educação Matemática. Professora de Matemática do Instituto Federal de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

AVILA, L. A. B.; LARA, I. C. M. Discalculia: um mapeamento de artigos brasileiros. Abakós, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 35-56, nov. 2017. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/abakos/article/view/12021. Acesso em: 06 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2017v6n1p35.

BORGES, M. C.; SILVA, M. C. da.; LEAL, S. das G. A formação docente e o Atendimento Educacional Especializado – mediação para inclusão educacional. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 141–157, 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/51991. Acesso em: 24 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n2a2019-51991.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 jan. 2023.

BRASIL. Resolução nº 510 de 07 de abril de 2016. Ética na Pesquisa na área de Ciências Humanas e Sociais. Brasília: CNS, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 06 set. 2023.

CAMPOS, A. M. A.; MANRIQUE, A. L. Investigando a Discalculia no Contexto da Educação Matemática. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 46-64, dez. 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emd/article/view/54247. Acesso em: 06 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p46-64.

CARDOSO, J. R. B.; LARA, I. C. M. Resolução de algoritmos e de problemas de adição e subtração: uma análise de estratégias utilizadas por estudantes com diagnóstico ou prognóstico de Discalculia do Desenvolvimento. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 28, n. 1, p. 380-402, jan./abr. 2021. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/9813. Acesso em: 06 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v28i1.9813.

DIAS, M. A. H.; PEREIRA, M. M. B.; BORSEL, J. V. Avaliação do Conhecimento sobre a Discalculia entre Educadores. Audiology-Communication Research, [S. I.], v. 18, n. 2, p. 93-100, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/acr/a/8nMTJksy8GxJHV44WzdFR8m/?lang=pt. Acesso em: 06 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s2317-64312013000200007.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MATOS, E. F. Discalculia: algumas considerações sobre os conhecimentos dos professores. Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva, Manaus, v. 1, n. 1, p. 69-89, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/4133. Acesso em: 06 set. 2023.

PASSOS, A. Q. et al. Dificuldade de aprendizagem em matemática: discalculia. UNOPAR Cient., Ciênc. Human. Educ., Londrina, v. 12, n. 1, p. 61-71, jun. 2011. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/2889. Acesso em: 06 set. 2023.

PIMENTEL, L. S.; LARA, I. C. M. Discalculia: mapeamento das produções brasileiras. VI Congresso Internacional de Ensino da Matemática. Canoas: ULBRA, 2013. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/11671/2/Discalculia_mapeamento_das_producoes_brasileiras.pdf. Acesso em: 06 set. 2023.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SILVA, M. C. Dificuldade de aprendizagem em matemática: a manifestação da discalculia. 2008. Disponível em: https://proftina.pbworks.com/f/A0427.pdf. Acesso em: 25/11/2021.

SILVA, W. C. Discalculia: uma abordagem à luz da educação matemática. Relatório Final (Projeto de Iniciação Científica) - Universidade de Guarulhos. Guarulhos, 2006.

SMITH, C.; STRICK, L. Dificuldades de aprendizagem de A - Z: guia completo para educadores e pais. Porto Alegre: Penso, 2012.

SOUZA, V. A.; RICHTER, L. M.; SOUZA, R. A. Apresentação do Dossiê “Estado neoliberal e retrocessos democráticos nas políticas públicas de educação”. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 514–521, 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65385. Acesso em: 27 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n2a2022-65385.

VIEIRA, S. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.

Published

2023-12-31

How to Cite

VIANA, A. C. F. V.; OLIVEIRA, A. M. L. de. Dyscalculia in the school reality: the teacher’s perception in the identification of this learning difficulty in basic education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 1–14, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68154. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68154. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

CONTINUED DEMAND