“Earth School” in times of school denial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549

Keywords:

Earth School Program, Multiseriate classes, Closing of schools in the countryside

Abstract

The text discusses the implementation of the Escola da Terra program in the State of São Paulo. It assumes that the State has a large number of schools in rural areas, operating with multigrade classes. Schools that since the late 1980s have been closed, both by successive state governments and municipal governments, representatives of the local bourgeoisie. It is also discussed the importance of social movements in the fight against the closing of schools in the countryside, as well as the fight for transformations in Brazilian society, controlled by a bourgeoisie with slavocratic ideologies that aims to keep workers away from a school that can offer some type of relevant knowledge in relation to the forms of expropriation by capital.

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Author Biography

Luiz Bezerra Neto, Universidade Federal de São Carlos - Brasil

Pós-Doutor pela UFBA, Mestrado e Doutorado em Educação pela UNICAMP, Graduado em Filosofia pela PUCCAMP, Especialista em economia do trabalho e sindicalismo. Professor Titular da UFSCar - São Carlos, São Paulo, Brasil, atuando na Graduação e Pós-graduação. É coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação no Campo – GEPEC. É bolsista produtividade PQ2 – CNPQ.

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Published

2022-12-02

How to Cite

BEZERRA NETO, L. “Earth School” in times of school denial. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 313–325, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549. Acesso em: 2 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO