Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67545

Keywords:

Continuing teacher education, Research in the classroom, Communities of practice

Abstract

This essay discusses the two main axés of investigation developed within the scope of the Escola da Terra project, a program offered by a Brazilian federal university located in the state of Rio Grande do Sul. The first axis is grounded in the work of Nóvoa and Niza, and involves the formation of na interdisciplinary group, which incorporates the inherent logic needed to the establishment and consolidation of a community of practice. The secondis theoretically grounded in the work of Piaget, and involves research in the classroom. By articulating these axes, we argue for the possibility of building alternative models of in-service teacher education projects that give visibility and strengthen the specificities of teachers' professional culture, therefore enhancing their continuing education.

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Author Biographies

Darli Collares, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Luís Henrique Sommer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

[1]Doutor em Educação. Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

2022-12-02

How to Cite

COLLARES, D.; SOMMER, L. H. Notes on a cooperative research with teachers from peasant, quilombolas and indigenous communities. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 257–272, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67545. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67545. Acesso em: 16 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO