The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536

Keywords:

Escola da Terra, Field Education, Continuous training of teachers, Field School, COVID-19 pandemic

Abstract

This article is the result of the training and investigative activities of the Federal University of Amazonas within the scope of the Escola da Terra Program developed in agreement with MEC/FNDE/SEMESP, referring to the 2020/2021 edition, during the COVID-19 pandemic in the State of Amazonas. In this study, we aim to socialize the experiences of continuous training of rural teachers in the municipality of Presidente Figueiredo/AM, during the improvement course in “Field´s Education: pedagogical practices”. The study based on the methodological assumptions of qualitative research developed with the support of bibliographic, documentary and field research. The results achieved indicate that the continuous training of the Escola da Terra program, during the improvement course in Presidente Figueiredo promoted by UFAM, allowed the teachers of rural schools to learn new skills, contributing directly to pedagogical practices, curriculum planning based on research and interdisciplinary from the appreciation of the experiences, reality and knowledge of the historical subjects of peasant territories.

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Author Biographies

Érica de Souza e Souza, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal, Manaus, Amazonas, Brasil.

Gabriel Rodrigues do Nascimento, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Mestre em Ensino de Ciências pela Amazônia na Universidade do Estado do Amazonas, sendo bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (FAPEAM). Atualmente é doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal e Tutor Educacional na Divisão de Desenvolvimento Profissional do Magistério (DDPM) na Secretaria Municipal de Educação de Manaus (SEMED) onde trabalha com a formação contínua de professores, Manaus, Amazonas, Brasil.

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Amazonas. Professora do Departamento de Administração e Planejamento e Coordenadora Institucional do PARFOR-UFAM, Manaus, Amazonas, Brasil.

Cláudio Gomes da Victória, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é diretor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas. Manaus, Amazonas, Brasil.

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Published

2022-12-02

How to Cite

SOUZA E SOUZA, Érica de; NASCIMENTO, G. R. do; BORGES, H. da S.; VICTÓRIA, C. G. da. The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 115–134, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO