The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536

Keywords:

Escola da Terra, Field Education, Continuous training of teachers, Field School, COVID-19 pandemic

Abstract

This article is the result of the training and investigative activities of the Federal University of Amazonas within the scope of the Escola da Terra Program developed in agreement with MEC/FNDE/SEMESP, referring to the 2020/2021 edition, during the COVID-19 pandemic in the State of Amazonas. In this study, we aim to socialize the experiences of continuous training of rural teachers in the municipality of Presidente Figueiredo/AM, during the improvement course in “Field´s Education: pedagogical practices”. The study based on the methodological assumptions of qualitative research developed with the support of bibliographic, documentary and field research. The results achieved indicate that the continuous training of the Escola da Terra program, during the improvement course in Presidente Figueiredo promoted by UFAM, allowed the teachers of rural schools to learn new skills, contributing directly to pedagogical practices, curriculum planning based on research and interdisciplinary from the appreciation of the experiences, reality and knowledge of the historical subjects of peasant territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Érica de Souza e Souza, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal, Manaus, Amazonas, Brasil.

Gabriel Rodrigues do Nascimento, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Mestre em Ensino de Ciências pela Amazônia na Universidade do Estado do Amazonas, sendo bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (FAPEAM). Atualmente é doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal e Tutor Educacional na Divisão de Desenvolvimento Profissional do Magistério (DDPM) na Secretaria Municipal de Educação de Manaus (SEMED) onde trabalha com a formação contínua de professores, Manaus, Amazonas, Brasil.

Heloisa da Silva Borges, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Amazonas. Professora do Departamento de Administração e Planejamento e Coordenadora Institucional do PARFOR-UFAM, Manaus, Amazonas, Brasil.

Cláudio Gomes da Victória, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é diretor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas. Manaus, Amazonas, Brasil.

References

ANTUNES -ROCHA, M. I.; HAGE, S. M (Orgs.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

ARROYO, M. Por um Tratamento Público da Educação do Campo In: MOLINA, M. C. JESUS, S. M. S. de. Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”, 2004. Coleção Por uma Educação do Campo, nº5.

BORGES, G. L. de A. Orientações Gerais para o desenvolvimento do projeto de ensino. UNESP. v. 10 - D23 - Unesp/UNIVESP - 1a edição 2012 graduação em Pedagogia. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/47392/3/u1_d23_v10_tc01.pdf. Acesso em: 05 out. 2021.

BORGES, H. da S.; SILVA, H. B da. A Educação do Campo e a Organização do Trabalho Pedagógico. In: GHEDIN, E. (Org.) Educação do Campo: Epistemologia e práticas. São Paulo. Cortez, 2012.

BORGES, H. da S.; SILVA, H. B. da. O conhecimento cultural: as contribuições subjetivas individuas e coletivas. In: BORGES, H. da S. MOURAO, A. R. B. (Org.). Trabalho e Educação: Cultura, Trabalho, Educação, subjetividade e identidade no campo. Manaus. FUA, 2014.

BORGES, H. da S. Passos dos tempos formativos do Curso de Aperfeiçoamento em Educação do Campo. In: BORGES, H. da S. MOURAO, A. R. B. Trabalho e Educação do/no Campo: Agricultura familiar, agroecologia e alfabetização ecológica. Manaus. FUA, 2016.

BORGES, H. da S. MOURAO, A. R. B. Trabalho e Educação: Cultura, Trabalho, Educação, subjetividade e identidade no campo. Manaus. FUA, 2014.

BORGES, H. da S.; MOURAO, A. R. B. Trabalho e Educação do/no Campo: Agricultura familiar, agroecologia e alfabetização ecológica. Manaus. FUA, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. RESOLUÇÃO Nº 2, DE 28 DE ABRIL DE 2008: Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf. Acesso em: 24 mar. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm. Acesso em: 24 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Documento orientado do PRONACAMPO. Brasília, DF, 2013c. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/186641786/Documento-Orientador-Do-Pronacampo. Acesso em: 24 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria nº 579, de 2 de julho de 2013b. Diário Oficial da União. Publicado em: 03/07/2013|Edição:126|Seção: 1|Página:11. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/30695064. Acesso em: 24 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria nº 86, de 1º de fevereiro de 2013a. Institui o Programa Nacional de Educação do Campo - PRONACAMPO, e define suas diretrizes gerais. Brasília, DF, 2013a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13218-portaria-86-de-1-de-fevereiro-de-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 5 ago. 2021.

CALDART, R. S. A Escola do Campo em Movimento: Instituto de Josué de Castro. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

CALDART, R. S. O MST e a escola: concepção de educação e matriz formativa. In: CALDART, R. S. (Org.). Caminhos para transformação da escola: reflexões desde práticas da licenciatura em Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

CALDART, R. S. Escolas do Campo e Agroecologia: uma agenda de trabalho com a vida e pela vida. Mimeo. 2016.

HAGE, S. M, SILVA, H. S de, & FREITAS, M. N. M (2021). Escola pública do campo no contexto das políticas educacionais: desafio as práticas formativas do Programa Escola da Terra no Brasil e na Amazônia paraense. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, 30(61), 299-314. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10096. Acesso: 04 jul. 2022.

IBGE. Cidades e Estados, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/am/presidente-figueiredo.html. Acesso em: 29 abr. 2022.

JESUS, S. M. A. Questões paradigmáticas da construção de um projeto político da Educação do Campo. In: MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. A. (Orgs.) Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Coleção por uma Educação do Campo, n. 5. Brasília: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2004. p. 109-130.

LOCKS, G. A.; ALMEIDA, M. de L. P de.; PACHECO, S. R. Educação do Campo e a Escola Multisseriada na História da Educação Brasileira. Anais do Seminário do GEPEC, São Carlos, SP, 2013. Disponível em: https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/publicacoes-seminarios-do-gepec/seminarios-de-2013/4-educacao-do-campo-escola-curriculo-projeto-pedagogico-e-eja/d08-educacao-. Acesso em: 5 ago. 2021.

MOLINA, M. C; SÁ, L. M. A licenciatura do campo da Universidade de Brasília: estratégias político-pedagógicas na formação de educadores do campo. In: MOLINA, M. C; SÁ, L. M. Licenciaturas em educação do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 35-61.

PADILHA, P. R. Planejamento dialógico: como construir o político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2001.

SOARES, S. S. de S. Efeitos do desmatamento e da densidade populacional humana na abundância e diversidade de Culicídeos (Diptero: Culicidae) no Assentamento rural de Rio Pardo, Presidente Figueiredo, Amazonas. 2015. 44 f. Dissertação (Mestrado em Saúde, Sociedade e Endemias na Amazônia) – Universidade Federal do Amazonas, 2015.

SOUZA, A. S. D. de.; MENDES, G. C. O Trabalho Docente do Educador do Campo e a Pedagogia da Alternância: elementos para reflexão e discussão. In: GHEDIN, Evandro (Org.) Educação do Campo: Epistemologia e práticas. São Paulo. Cortez, 2012.

SRMM –Secretaria da Região Metropolitana de Manaus. In: www.srmm.am.gov.br. Acesso em: em 10 jan, 2022.

UFAM-Universidade Federal do Amazonas. Projeto Político do curso Aperfeiçoamento Educação do Campo: Práticas Pedagógicas/Faced/UFAM, 2020.

VIEIRA, L. A et al,. Educar e Aprender Pela Pesquisa: Uma Opção Metodológica à Construção dos Saberes. Braz. J. of Develop, Curitiba, v. 6, n. 9,p. 65344-65353, sep. 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/16168. Acesso: 5 ago. 2021.

Published

2022-12-02

How to Cite

SOUZA E SOUZA, Érica de; NASCIMENTO, G. R. do; BORGES, H. da S.; VICTÓRIA, C. G. da. The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 115–134, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO