The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n2a2022-65394

Keywords:

Professional Education, Integrated Secondary Education, Core curriculum

Abstract

This study presents and discusses the genesis of the Core Curricula for Integrated (secondary-and-professional) Education courses offered by the São Paulo Federal Institute, underscoring the opposing ideals of education and society that permeated the process. By means of a document analysis comprising bibliographic research and statements issued by academia representatives, we show that the curricula debate was concomitant to and often influenced by the national secondary education reform. Presently, it is imperative to lay bare the nefarious effects of said reform on the working class, to reinforce that education is a social right, and to defend an integrated secondary education model based on and aiming at human emancipation.

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Author Biographies

Marta Senghi Soares, Instituto Federal de São Paulo - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco. Professora no Instituto Federal de São Paulo, Caraguatatuba, São Paulo, Brasil.

Claudia Barcelos de Moura Abreu, Universidade Federal de São Paulo - Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora associada do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, São Paulo, Brasil.

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Published

2022-04-12

How to Cite

SOARES, M. S.; ABREU, C. B. de M. The São Paulo Federal Institute’s core curricula for integrated secondary education . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 725–742, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65394. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65394. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO NEOLIBERAL E RETROCESSOS DEMOCRÁTICOS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO