Public high school and college in São Paulo: the contrast between meritocratic curriculum policies and affirmative policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-64906

Keywords:

School performance, Affirmative Action, Access to higher education, Quota policy

Abstract

This study evaluates the importance of quota policies for the democratization of higher education. In a quantitative analysis, we analyzed the differences in performance between students from public and private schools in the state of São Paulo, also considering ethnic self-declarations in applications for the vestibular system of the Universidade Estadual Paulista (UNESP). This research is part of the project School: neoliberalism, necropolitics, and the processes of resistance, which investigates data on exclusion and the social resistance classes and ethnic groups seek to establish in confronting the neoliberal policies applied to education. We examined candidates’ results in the exams from 2010 to 2018 to investigate which policy determined the access of students from public schools in São Paulo to the public university. To this end, we analyzed the inclusion policies adopted by UNESP in 2010 and 2014 in contrast to the curriculum policies of the state of São Paulo, implemented under the discourse of improving public schools. We show that the percentage of vestibular candidates who attended secondary education in public schools increased from 30% in 2010 to 44% in 2018, and that this was only possible because a vacancy reservation program ensured access to these candidates. We also highlight the maintenance of performance differences between Black and white students, and the slight increase, produced by this vacancy reservation policy, in the number of Black students, who mostly come from public schools, admitted to the university. These results show that the struggle and social organization strategies of Black communities, in the consolidation of affirmative policies, are fundamental for their access to public higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vinicius de Oliveira Aversa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Brasil

Mestre em Geografia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, São Paulo, Brasil.

José Gilberto de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Brasil

Professor Associado. Instituto de Geociências e Ciências Exatas – Universidade Estadual Paulista (UNESP) Rio Claro, São Paulo, Brasil.

References

ALBUQUERQUE, M. A. M. et. al. Manifesto Crítica às reformas neoliberais na Educação: prólogo do Ensino de Geografia. 1. ed. Marília - SP: Lutas Anticapital, 2021. v. 1. p. 169.

AZANHA, J. M. P. Uma Ideia de Pesquisa Educacional. Editora da Universidade de São Paulo 2. Ed., São Paulo/SP: 2011.

CARVALHO, C. P. F.; RUSSO, M. H. Neoliberalismo e educação no Brasil: a política educacional do Estado de São Paulo. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, Ano 1 Nº1, 2014, pp 94-104.

CURY, I. L. R.; SOUZA, J. G. Vestibular da Unesp: conteúdos e desempenho dos candidatos nas provas objetivas de Geografia (2006-2012). In: Anais XI Encontro Nacional da Anpege: a diversidade da geografia brasileira: escalas e dimensões da análise e da ação, Dourados -MS: UFGD, 2015. v. 1. p. 3855-3866.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016. 402p.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: Nova direita, velhas ideias. – 1 ed. Expressão Popular, São Paulo/SP: 2018.

HARVEY, D. O novo imperialismo. 2 ed. Edições Loyola, São Paulo/SP, 2005.

HASS, C. M.; LINHARES, M. Políticas públicas de ações afirmativas para ingresso na educação superior se justificam no Brasil? Rev. Bras. Estud. Pedagog. vol.93 no.235 Brasília. Sept./Dec. 2012.

OLIVEN, A. C. Ações afirmativas, relações raciais e política de cotas nas universidades: Uma comparação entre os Estados Unidos e o Brasil os Estados Unidos e o Brasil. Porto Alegre/RS, n. 1 (61), p. 29-51, jan./abr. 2007.

LIMA, M. G. Uma leitura sobre propostas curriculares de geografia no Brasil: 1986-2018. Revista eletrónica de recursos em internet sobre geografía e ciencias sociales. Universidad de Barcelona. nov. 2020. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/aracne/article/view/32713.

PARENTE, J. M. Políticas Educacionais de São Paulo: alguns aspectos da rede estadual de ensino. Renove revista científica v. n. 1 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/campusxix/article/view/3408.

PINTO, M. R. O Acesso à educação superior no Brasil. Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 88, p. 727-756, Especial - Out. 2004.

SANFELICE, J. L. A política educacional do estado de São Paulo: apontamentos. Nuance: estudos sobre educação. Ano XVII, v. 17, n. 18, p. 146-159, jan./dez. 2010.

SOUZA, J. G. Estado, crise estrutural do capital e a questão agrária: o lucro extraordinário e suas determinações territoriais. In MIZUSAKI, M. Y., ROMA, C. M., VIEIRA, A. B. Questão agrária e práxis social no século XXI: impasses, desafios e perspectivas. Curitiba: CRV, 2021, pp. 149 – 164.

VUNESP. Relatório Vestibular Unesp 2010. v.1. São Paulo, 2010.

WHITAKER, D.C.A. Universidade, vestibulares e ideologia. Perspectivas, São Paulo, 6:123-131, 1983.

Published

2022-03-01

How to Cite

AVERSA, V. de O. .; SOUZA, J. G. de . Public high school and college in São Paulo: the contrast between meritocratic curriculum policies and affirmative policies. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 142–160, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64906. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64906. Acesso em: 8 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA DE AÇÕES AFIRMATIVAS EM INSTITUIÇÕES DO ENSINO SUPERIOR (IES): EM DEBATE O ACESSO E A EQUIDADE