Affirmative action policies and the (de)racialization of the university: the UFRB and its black university project under debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-64903

Keywords:

Affirmative action, Black university, Black intellectuals

Abstract

The purpose of this article is to discuss the reverberations of the affirmative action policies and the black university project developed by the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB - Brazil), considering the dedicated and committed actions of black managers and directors in charge of the Department of Affirmative Action and Student Affairs (PROPAAE). This article is the result of a qualitative study in which eight semi-structured interviews were conducted with eight subjects involved in the administration of that Department during 2009-2016. The study reveals that the programs and proposals promoted by those subjects encouraged policies based both on affirmative action and on the conception of a university that is rooted in racial equality and equity perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natália Silva Colen, Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Mestre. Universidade Federal de Minas Gerais, doutoranda em Educação, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Rodrigo Ednilson de Jesus, Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Pós Doutor. Universidade Federal de Minas Gerais, professor da faculdade de educação, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

References

ARROYO, Miguel G. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, I.; BENTO, M. A. S. (Orgs.) Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. 4. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2009. p. 25-57.

BRASIL. Lei. n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Lei de Cotas de Ingresso nas Universidades; Lei de Cotas nas Universidades; Lei de Cotas Sociais. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, Diário Oficial da União, Seção 1, 30 ago. 2012, p. 1

CARVALHO, José Jorge. Ações afirmativas para negros na pós-graduação, nas bolsas de pesquisa e nos concursos para professores universitários como resposta ao racismo acadêmico. In: SILVA, P.B; SILVÉRIO, V.R. (Orgs). Educação e ações afirmativas: entre a justiça simbólica e a injustiça econômica. Brasília: Instituo Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2003.

CARVALHO, José Jorge. O confinamento racial do mundo acadêmico brasileiro. Revista USP, São Paulo, n.68, p. 88-103, dezembro/fevereiro 2005-2006.

CARVALHO, José Jorge. Encontro de Saberes e descolonização: para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: COSTA, J. B; TORRES, M; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 79-106.

COSTA, J. B; TORRES, M; GROSFOGUEL, R. (Orgs). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

GROSFOGUEL, R. Para uma visão decolonial da crise civilizatória e dos paradigmas da esquerda ocidentalizada. In: COSTA, J. B; TORRES, M; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 55-78.

GOMES, Nilma Lino; MARTINS. Aracy Alves (Orgs.). Afirmando direitos: Acesso e permanência de jovens negros na universidade. Minas Gerais: Autêntica, 2006.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis-RJ: Vozes, 2017.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: COSTA, J. B; TORRES, M; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 223-246.

JESUS, Rodrigo Ednilson de. Ações afirmativas, educação e relações raciais: Conservação, atualização ou reinvenção do Brasil. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

LABORNE, Ana Amélia de P. Branquitude em foco: análises sobre a construção da identidade branca de intelectuais no Brasil. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, p. 21-29, n.19. jan/fev/mar/abr. 2002.

MUNANGA, Kabengele. Prefácio. In: CARONE, I.; BENTO, M.A. Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. 4 ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2009. p.9-11.

NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem. Tempo Social, revista de sociologia da USP, p. 287-308, v. 19, n. 1290. nov. 2006.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte (MG): Letramento. 2017. 112p.

SANTOS, Sales Augusto dos. Movimentos negros, educação e ações afirmativas. Tese (Doutorado em Sociologia), Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

SILVA, P. V. B; ROSEMBERG, F. Brasil: lugares de brancos e negros na mídia. In: DIJK, V.T. Racismo e Discurso na América Latina. São Paulo: Contexto. 2008. p. x-y.

Published

2022-03-01

How to Cite

COLEN, N. S. . .; JESUS, R. E. de . Affirmative action policies and the (de)racialization of the university: the UFRB and its black university project under debate . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 101–121, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64903. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64903. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA DE AÇÕES AFIRMATIVAS EM INSTITUIÇÕES DO ENSINO SUPERIOR (IES): EM DEBATE O ACESSO E A EQUIDADE