Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n2a2022-63849

Keywords:

Curricular policies, Curricular reform in mathematics, Secondary education in Paraguay

Abstract

The last update of the Mathematics Program for Secondary Education carried out in 2016 in Paraguay was a prescribed curricular document, whose construction had strong political components and which have been the target of many conflicts and tensions in the contexts in the country. The policy cycle approach, formulated by Stephen J. Ball and collaborators, has been frequently used by curricular policies researchers, among other fields, configuring a relevant methodological bias for understanding the processes of approval and updating of documents from the production and influence contexts, as well as their paradigms and the ideological constraints resulting from the involvement of multilateral organisms. To achieve this goal, this article presents an analysis of the recent reform process of the prescribed document of Mathematics in Paraguay, which results raised reflections on vertical models, emptying of the area and content lists as functional tools for management and performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcelo de Oliveira Dias, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil

Doutor em Educação Matemática. Prof. Ajunto da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu, Rio de Janeiro, Brasil.

References

AVELAR, M.; BALL, S. J. Mapping new philanthropy and the heterarchical state: The Mobilization for the National Learning Standards in Brazil. International Journal of Educational Development, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.09.007.

BALL, S. J. Educação global S.A.: novas redes políticas e o imaginário liberal. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.

BALL, S. J. Novos Estados, nova governança e nova política educacional. In M. W. Apple; S. J. Ball & L. A. Gandin (Org.). Sociologia da Educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013.

BALL, S. J. Performatividades e Fabricações na Economia Educacional: rumo a uma sociedade performativa. Revista Educação & Realidade, v. 35, n. 2, p. 37-55, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302004000400002.

BALL, S. J. Performatividade, Privatização e o Pós-Estado do Bem Estar Social. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1105-1126, 2004. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 12 mai. 2019.

BALL, S. J. Education reform: a critical and post structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

CAMPOS, H. B.; VEGA, J. A. A. Competencias matemáticas en la Enseñanza Media. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática. 2010. Año 5. Número 6. p. 39-62. Costa Rica.

CORRÊA, A.; MORGADO, J. C. A construção da Base Nacional Comum Curricular no Brasil: tensões e desafios. Anais do IV COLBEDUCA - Colóquio Luso-Brasileiro de Educação. v. 3, p. 1-12, 2018.

DIAS, M. O. Tendências em Educação Matemática: percursos curriculares brasileiros e paraguaios. Curitiba: 1ª ed., Appris, 2016. DOI: https://doi.org/10.4322/gepem.2016.024.

ELIÁS, R. El desafío de la construcción de la participación em la política educativa del Paraguay. Centro de Análisis y Difusión de la Economía Paraguaya, CADEP, Asunción – Paraguay, 2017.

MACEDO, R. S. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. Salvador: EDUFBA, 2002. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523209353.

MAINARDES, J. A abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v.27, n.94, p.47-69, jan./abr.2006. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302006000100003.

MAINARDES, J. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais. v. 12, n. 16. ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v12i0.59217.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). The Future of Education and Skills Education 2030. Paris, França, 2018. Disponível em: https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf. Acesso em: 20 out. 2019.

ORTIZ, L. Reforma educativa y conservación social: Aspectos sociales del cambio educativo en Paraguay. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2012, p. 55-90.

PALAMIDESSI, M. Sindicatos docentes y gobiernos: Conflictos y diálogos en torno a la Reforma Educativa en América Latina, PREAL, p. 2003.

PARAGUAI. Ministerio de Educación y Cultura. Actualización Curricular del Bachillerato Científico de la Educación Media - Plan Común: Matemática y sus Tecnologías. Asunción: MEC, 2016.

PARAGUAI. Ministerio de Educación y Cultura. Desarrollo de Capacidades en la Educación Media. Asunción, 2013.

PARAGUAI. Ministerio de Educación y Cultura. Valoración de los aprendizajes para la promoción de estudiantes de la Educación Media. Asunción, 2009.

PARAGUAI. Ley General de Educación Nº 1264/98. Gaceta Oficial del Paraguay, 1998.

PORTILLO, A.; PARADEDA, M. Tensiones de los gremios docentes y las políticas de Evaluación estandarizada en Paraguay. XI Seminario Internacional de la Red Estrado – Movimientos Pedagógicos y Trabajo Docente en tiempos de estandarización, 2016.

RAMÓN, J.D.M. El enfoque de competencias en el currículo de Matemáticas de la Educación Media. La perspectiva docente sobre su implementación. Rev. Int. Investig. Cienc. Soc. Vol. 13 nº1, julio 2017. p. 14-24. DOI: https://doi.org/10.18004/riics.2017.julio.14-24.

SHARMA, S. Qualitative approaches in mathematics education research: challenges and possible solutions. Education Journal, v. 2, n. 2, p. 50-57, mar. 2013.

Published

2022-04-12

How to Cite

DIAS, M. de O. Contextos de reforma curricular em Matemática da Educação Média no Paraguai. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 576–590, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n2a2022-63849. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63849. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO NEOLIBERAL E RETROCESSOS DEMOCRÁTICOS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO