Experiences in times of pandemic of the main actors of the brazilian school system: teachers, students and parentes
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n3a2021-62367Keywords:
Pandemic, Teaching-learning, School and family relations, AffectionsAbstract
In order to observe and discuss how teaching-learning relationships are made between teachers, students, family members and school in the pandemic context, six semi-structured interviews (with pairs of students, teachers, and mothers) from research on children's and youth's experiences revealing, according to Geertz's (2008) interpretive theory and Aguiar and Ozella's (2006) meaning cores, their strong feelings of social isolation, as well as family happiness. Mothers try to imagine new strategies to compensate for the absence of classes and school frequency. Teachers note the difficulties in developing distance learning strategies combined with the difficulties of this context.
Downloads
Metrics
References
AGUIAR, Wanda M. J.; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição de sentidos. Psicologia, Ciência e Profissão, v. 26, n. 2, p. 22-245, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/?lang=pt&format=pdf. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-98932006000200006.
ALVES, Marly G. S. Vivências lúdicas na educação infantil e o contexto de pandemia de Covid-19 no Brasil. 62 f. 2020. TCC em Educação pela UFPB - CE, Julho, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/17887.
BAHIA, Norinês P. Pandemia!!! E agora? Reflexões sobre o cotidiano escolar a distância. Cadernos CERU, série 2, v. 31, n. 1, jun. 2020, 116-125. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/174489/163253. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v31i1p116-125.
CIPRIANO, Jonathan A.; ALMEIDA, Leila C. C. S. Educação em tempos de pandemia: análises e implicações na saúde mental do professor e aluno. CONEDU – VI Congresso Nacional de Educação, 15-17 de outubro de 2020 – Maceió, AL.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. 13. reimp. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
HONORATO, Hercules G.; MARCELINO, Aracy C. K. B. A arte de ensinar e a pandemia COVID-19: a visão dos professores. REDE: Revista Diálogos em Educação, v. 1, n. 1, janeiro-junho 2020. DOI: https://doi.org/10.29327/218479.1.1.
KOHAN, Walter. Sobre o saber e o não saber de um professor. Revista do GEEMPA: 45 anos de pesquisa, formação e ação, n. 11, p. 47-52, Porto Alegre: Geempa, setembro de 2015.
KOHAN, Walter. Matilde e a infância de todos nós. In: WALLENSTEIN, Madalena (Coord.). Nós pensamos todos em nós. Edição Fundação Centro Cultural de Belém, maio 2016. p. 192-199.
MARTINS, Vivian; ALMEIDA, Joelma. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberes fazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. 2020. REDOC – Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 4, n. 215-224, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2020.51026.
PEREIRA, Mara D. et al. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 2020. DOI: https://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4548.
SANTOS, Geny; MENDONÇA, Marilane. Pandemia e o ensino remoto: uma reflexão acerca da vivência afetivo-emocional dos estudantes. Revista Educação e Humanidades, v. II, n. 1, jan-jun, 2021, p.110-131. Disponível em:
https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/8499/6054.
SENTINELI, Tiago A.; INSFRAN, Fernanda. Familiares, docentes e escolas na pandemia: do contato à relação. In: INSFRAN, Fernanda F. N. et al. (Orgs.). Fraturas expostas pela pandemia: escritos e experiências em educação. Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia, 2020, p.118-136. Disponível em: http://encontrografia.com/wp-content/uploads/2020/10/ebook-Fraturas-expostas-pela-pandemia.pdf.
TUBOITI, Nair C. S. “Ninguém nasce alfabetizadora, aprende-se a ser”: processo de aprendizagem de alfabetizadoras em proposta pós-construtivista. 295 f. nov/2018. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, DF. 2018. Disponível em: https://docplayer.com.br/196776248-Pro-reitoria-academica-escola-de-saude-e-medicina-programa-de-pos-graduacao-stricto-sensu-em-psicologia.html.