A look at conflicts and their resolution in the public school of fundamental education in Chapecó-SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n3a2021-59956

Keywords:

Elementary Education, Conflict resolution, Teacher formation

Abstract

This study aimed to map the conflicts that occur between children from the first to the fifth grade and the ways in which they are mediated by the managers and teachers of a public school in the region of Chapecó. The data were produced from observations and interviews with two school administrators and nine teachers. The results showed that conflicts between children are recurrent in the school context and involve physical and verbal aggression. Managers and teachers have never participated in conflict mediator formation and often make decisions for the children without considering their feelings and the possibility of their participation in the resolution. There is a need for a non-violent conflict mediator formation for teachers to prevent both social and school violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Circe Mara Marques, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora no Programa de Pós-graduação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó. Chapecó-SC, Brasil.

Gabriela Senger, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Brasil

Acadêmica do curso de Psicologia pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó.

References

ARIÈS, P. História Social da Criança e da Família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

AVANCI, J. Q., PESCE, R. P., FERREIRA, A. L. Reflexões sobre Promoção da Saúde e Prevenção da Violência na Escola. In: ASSIS, Simone Gonçalves de; CONSTANTINO, Patrícia Constantino; AVANCI, Joviana Quintes. Impactos da violência na escola: Um diálogo com professores. Rio de Janeiro: Ministério da Educação / Editora FIOCRUZ, 2010.

BICUDO, H. Violência: o Brasil cruel e sem maquiagem. São Paulo: Moderna, 1994.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.

BRASIL. [Estatuto da criança e do adolescente (1990)]. Estatuto da criança e do adolescente: lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990, e legislação correlata [recurso eletrônico]. – 9ª ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2012. Disponível em: http://www.crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/publi/camara/estatuto_crianca_adolescent e_9ed.pdf. Acesso em: 12 mar. 2020.

BRASIL. Lei n.º 13.185, de 06 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 nov. 2015. Seção 1, p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 05 fev. 2020.

DeVRIES, R., ZAN, B. A ética na educação infantil: o ambiente sócio-moral na escola. Trad. Dayse Batista. Porto Alegre: Artmed, 2007.

GUIMARÃES, M. R. Um novo mundo é possível: dez boas razões para educar para a paz, praticar a tolerância, promover o diálogo inter-religioso, ser solidário, promover os direitos humanos. São Leopoldo: Sinodal, 2004.

JARES, X. R. Educação para a paz: sua teoria e sua prática. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MARQUES, C. M., WACHS, M. C. Paz e Educação Infantil: escutando a voz das crianças. Porto Alegre: Paulinas, 2015.

ROCHA, J. S. da. Violências na escola: da banalidade do mal a banalização da Pedagogia. Florianópolis: Insular, 2010.

SANTA CATARINA. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Política de educação, prevenção, atenção e atendimento às violências na escola / Estado de Santa Catarina, Secretaria de Estado da Educação. – Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2018.

SOUSA, A. M. B. de. Módulo 1: Gestão do cuidado e educação biocêntrica, Ana Maria Borges de Sousa; Denise Soares Miguel, Patrícia de Moraes Lima. Florianópolis, SC: UFSC-CED-Nuvic, 2010.

Published

2021-10-01

How to Cite

MARQUES, C. M.; SENGER, G. A look at conflicts and their resolution in the public school of fundamental education in Chapecó-SC. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 1278–1291, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n3a2021-59956. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59956. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua