Social diversity in school: public school students in Uberlândia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n3a2020-57887

Keywords:

High School, Public school, Students, Socioeconomic profile, Diversity

Abstract

The sociological perspective on the educational phenomenon relies on contemporary social practices, which in its turn, is distinguished by social diversity. Aiming to modify the visible evidences, this study starts in the same environment: the public High Schools in Uberlândia-MG, where is found a supposedly homogenous student’s profiles, and search, through a social economic diagnosis, to identify their idiosyncrasies besides its similarities. In order to identify the nuances of young people profiles, the study was based on stratifying the sample by geographic region of the city. From the results of the quantitative research on the variables age, sex, ethnicity, religion, income and work, different meanings about the economic, social and cultural dimensions of young students are revealed.

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Author Biographies

Cristiane A. Fernandes da Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Docente do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Uberlândia (Incis/UFU).

Gustavo Gabaldo Grama de Barros Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal de Uberlândia (PPGCS/Incis/UFU).

Marili Peres Junqueira, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Araraquara/SP (Unesp). Docente do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Uberlândia (Incis/UFU).

Luciano Senna Peres Barbosa, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutor em Antropologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Uberlândia (Incis/UFU).

Claudia Wolff Swatowiski, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Docente do Instituto de Ciências Sociais da Universidade Federal de Uberlândia (Incis/UFU).

References

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Published

2020-10-24

How to Cite

SILVA, C. A. F. da .; SILVA, G. G. G. de B. .; JUNQUEIRA, M. P. .; BARBOSA, L. S. P. .; SWATOWISKI, C. W. . Social diversity in school: public school students in Uberlândia. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 770–787, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57887. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57887. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial concepções, reflexões e plur