Financing education in the context of federalism: limits and possibilities of the collaboration regime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-57799

Keywords:

Education financing, Collaboration regime, Federalism

Abstract

The article analyzes the possibilities and limits of the cooperation regime regarding Fundeb and PAR considering cities in Pará (PA), Minas Gerais (MG) and Rio Grande do Norte (RN). Based on data from the Information System on Public Budgets in Education (SIOPE) and MEC/FNDE, we analyze the financial amounts received from PAR and Fundeb  in order to measure the participation of federative entities in the composition of these resources. In all municipalities, PAR resources from the Federal Government were undermost in relation to that invested in education. With Fundeb 86.6% of the municipalities receive significant contributions from other federated entities, but only 33.3% receive complementation given by the Federal Government, a collaboration regime therefore partial.

 

 

 

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Author Biographies

Dalva Valente Guimarães Gutierres, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Professora Associada do Instituto de Ciências da Educação da ufpa onde atua na graduação e no programa de pós-graduação em educação. É coordenadora do grupo de estudos e pesquisas em politicas publicas e gestão educacional -GEPPOGE . Faz parte da associação Nacional de pesquisadores em financiamento da educação - Fineduca, da Associação Nacional de Pesquisadores em Educação-anped e atualmente é parte da Diretoria da Associação Nacional de Politica e Administração da Educação-anpae.

Laurimar de Matos Farias, Secretaria Estadual de Educação do Pará - Brasil

Mestre em Educação pela UFPA, Doutor em Educação pela UFPA. Professor da Educação Básica vinculado à rede estadual de Ensino do Pará. Pesquisador  do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre educação Superior  - GEPES/UFPA e Pesquisador do Centro de Estudos, Pesquisas e Projetos Estratégicos em Governança Pública da Escola de Governança Pública do Estado do Pará (CEPPE/EGPA).

Daniela Cunha Terto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Currais Novos

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Published

2021-02-19

How to Cite

GUTIERRES, D. V. G.; FARIAS, L. de M.; TERTO, D. C. Financing education in the context of federalism: limits and possibilities of the collaboration regime. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 46–62, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57799. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57799. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Financiamento da Educação Básica e a política de fundos