Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-57746

Keywords:

Public Policies, Fundeb, Democratic education management, State and social policies

Abstract

This article aims to make a historical path about the financing of brazilian education, based on research by França (2004), Saviani (2008) and Pinto (2002, 2012, 2020). Considering the path since the colonial period and the impacts with possible legal changes that, consequently, directly affect the functioning and quality of Basic Education in public institutions, with emphasis on the Public Policies for the creation and implementation of FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) and the new FUNDEB (2020), unveiling advances, accompanied by resistance in the struggle for quality public and free education, with the strengthening of monitoring and social control councils, in the search for democracy, transparency and decentralization in the financial management of resources.

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Author Biographies

Michel da Costa, Universidade Metropolitana de Santos - Brasil

Doutor em Educação Matemática pelo Programa de Pós Graduação – Doutorado – Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo. Professor da Universidade Metropolitana de Santos.

Elisabeth dos Santos Tavares TAVARES, Universidade Metropolitana de Santos - Brasil

Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação – Doutorado - Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Permanente no Programa de Pós Graduação – Mestrado em Práticas Docentes no Ensino Fundamental da Universidade Metropolitana de Santos.

Maria Emília Couto COUTO, Universidade Metropolitana de Santos - Brasil

Mestranda do Programa de Pós Graduação – Mestrado em Práticas Docentes no Ensino Fundamental da Universidade Metropolitana de Santos. Atua na Gestão Educacional na Prefeitura Municipal de Santos.

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Published

2021-02-19

How to Cite

COSTA, M. da; TAVARES, E. dos S. T.; COUTO, M. E. C. Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 172–187, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57746. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Financiamento da Educação Básica e a política de fundos