Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n1a2021-57746Keywords:
Public Policies, Fundeb, Democratic education management, State and social policiesAbstract
This article aims to make a historical path about the financing of brazilian education, based on research by França (2004), Saviani (2008) and Pinto (2002, 2012, 2020). Considering the path since the colonial period and the impacts with possible legal changes that, consequently, directly affect the functioning and quality of Basic Education in public institutions, with emphasis on the Public Policies for the creation and implementation of FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) and the new FUNDEB (2020), unveiling advances, accompanied by resistance in the struggle for quality public and free education, with the strengthening of monitoring and social control councils, in the search for democracy, transparency and decentralization in the financial management of resources.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Thiago; PINTO, José Marcelino de Rezende. As múltiplas realidades educacionais dos municípios no contexto do FUNDEB. Revista de Financiamento da Educação. São Paulo – SP. Vol. 10, n. 23, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/104091/58639. Acesso em: 14 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.22491/fineduca-2236-5907-v10-104091.
BORDENAVE, Juan E. Díaz. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BRASIL. Agência Câmara de Notícias. Projeto de lei regulamenta novo Fundeb. 2020. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/688278-projeto-de-lei-regulamenta-novo-fundeb/. Acesso em: 14 out. 2020.
BRASIL. Lei Federal nº 4024/1961– fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1961. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/108164/lei-de-diretrizes-e-base-de-1961-lei-4024-61. Acesso em: 14 out. 2020.
BRASIL. Lei Federal nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Brasília, 1996a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 14 out. 2020.
BRASIL. Lei Federal nº 9.424 de 24 de dezembro de 1996. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e Valorização do Magistério. Brasília, 1996b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9424.htm. Acesso em: 14 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Balanço do primeiro ano do FUNDEF. Brasília: MEC, 1999. CURY, Carlos Roberto Jamil. Financiamento da Educação Brasileira: do subsídio literário ao FUNDEB. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362018000401217&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Brasília, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br. Acesso em: 13 out. 2020.
BRASIL. Câmara dos Deputados Federais. Projeto de Lei nº 4372/2020 – Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB, de que trata o art. 212-A da Constituição Federal e dá outras providências. (inteiro teor). Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2261121. Acesso em: 14 out. 2020a.
BRASIL. Câmara dos Deputados Federais. Emenda Constitucional nº 108/2020 – Altera a Constituição Federal e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc108.htm. Acesso em: 14 out. 2020a.
CHAIA, Josephina, Financiamento escolar no segundo império. Marília: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Marília, 1965.
FERNANDES, Francisco das Chagas. Ministério da Educação. Do FUNDEF ao FUNDEB: mudança e avanço. Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/textosecr/fundef_ao_fundeb.pdf. Acessado em: 20 ago. 2020.
FRANÇA, Magna. Política educacional de descentralização financeira: as diretrizes governamentais do período de 1990 a 2001. p. 143-158. Revista Gestão em Ação. Salvador – BA, 2004. Disponível em: http://www.gestaoemacao.ufba.br/revistas/gav7n204.PDF. Acesso em: 13 out. 2020.
FREIRE, Eduardo José. O PAPEL DO CONSELHO DE ACOMPANHAMENTO E CONTROLE SOCIAL DO FUNDEB. 2014. p. 1-15. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Alta Floresta. Alta Floresta – MT. Disponível em: http://www.faflor.com.br/revistas/refaf/index.php/refaf/article/viewFile/123/pdf. Acessado em 23/07/2020.
LAJA, Vanessa Oliveira; TAVARES, Elisabeth dos Santos; COSTA, Michel da. Políticas Públicas implementadas na Educação no Brasil: um olhar sobre o FUNDEB. In: A educação no âmbito do político e de suas tramas 6 [Recurso eletrônico] / Organizadores Marcelo Máximo Purificação, Elisângela Maura Catarino, Éverton Nery Carneiro. – Ponta Grossa, PR: Atena, 2020. Disponível em: https://www.finersistemas.com/atenaeditora/index.php/admin/api/artigoPDF/36305. Acesso em: 14 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.5062018059.
PINTO, José Marcelino de Rezende. Financiamento da Educação no Brasil: um balanço do Governo FHC (1995-2002). Rev. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 108-135 Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n80/12927.pdf. Acesso em: 14 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302002008000008.
PINTO, José Marcelino de Rezende. Financiamento da educação básica A divisão de responsabilidades. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 6, n. 10, p. 155-172. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/176. Acesso em: 13 out. 2020.
RAMOS, Regina Célia. DI GIORGI, Cristiano Amaral. Do Fundef ao Fundeb: avaliando o passado para pensar o futuro: um estudo de caso no município de Pirapozinho – SP. In: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Vol. 19. n. 72. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0104-40362011000400009. Acesso em 16/04/2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362011000400009.
SAVIANI, Dermeval. Política Educacional Brasileira: limites e perspectivas. Revista de Educação. PUC-Campinas, Campinas, n. 24, p. 7-16, junho 2008. Disponível em: https://www.aedi.ufpa.br/parfor/letras/images/documentos/ativ2_2014/breves/breves2012/poltica%20educacional%20brasileira%20limites%20e%20perspectivas.pdf. Acesso em: 13 out. 2020.
SEMERARO, Giovanni. Gramsci e a sociedade civil: cultura e educação para a democracia. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.