Multiseriate schools of the field: legitimation of a historical trajectory
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-11Keywords:
Field Education, Multisite Schools in the Field, ExperiencesAbstract
This research aims to analyze the historical trajectory of the Multiseriate Schools of the Field, in the perspective of its legitimation. It was carried out an explanatory research, referenced in the Interpretative Paradigm and in the Oral History typology, with subjects coming from Multiseriate Schools of the Field, emphasizing their memories and representations. As bibliographies was based on the works of Antunes-Rocha and Hage (2010), Santos and Moura (2010) and Hage (2008; 2014). Finally, it was questioned that there is a pedagogical work in this Brazilian country school experience that serves and enriches the history of education by valuing diversity, as well as exercising a social function within the communities while materializing the right to education in the countryside, and its closure is not justified.
Downloads
Metrics
References
ANTUNES-ROCHA, Maria I.; HAGE, Salomão M. (Org.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
ARROYO, Miguel G. Prefácio: Escola de direito. In: ANTUNES-ROCHA, Maria I.; HAGE, Salomão M. (Org.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 9-14.
FERREIRA, Fabiano J.; BRANDÃO, Elias C. Educação e políticas de fechamento de escolas do Campo.VIII Seminário do trabalho: trabalho, educação e políticas sociais no século XXI. Unesp, 2012. Disponível em: . Acesso em: mai. 2017.
FERRI, Cássia. Classes multisseriadas: que espaço escolar é esse? Florianópolis: UFSC, 1994.
FONSECA, Fabrício A. Nucleação de escolas na região do Canto do Engenho: impactos culturais e educacionais. Montes Claros: Unimontes, 2011.
GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.
GONÇALVES Gustavo B. B; ANTUNES-ROCHA, Maria I.; RIBEIRO Valdiner. Programa Escola Ativa: um pacote educacional ou uma possibilidade para a escola do Campo? In: ANTUNES-ROCHA, Maria I.; HAGE, Salomão M. (Org.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. Cap. 3, p. 49-60.
HAGE, Salomão A. M. A Multissérie em pauta: para transgredir o Paradigma Seriado nas Escolas do Campo. 2008. Disponível em: . Acesso em: abr. 2017.
HAGE, Salomão A. M. Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do Campo. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1165-1182, 2014. Disponível em: . Acesso em: abr. 2017.
JUSTINO, Érica F. Escola da terra: um estudo sobre os desafios e possibilidades na formação de professores em Classes Multisseriadas. III Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas sobre Educação no Campo –V Jornada de Educação Especial no Campo – XIII Jornada do HISTEDBR. 2015. Disponível em: < www.semgepec.ufscar.br>. Acesso em: jun. 2017.
MAZUR, Ivania P. Fechamento de escolas do campo: alguns apontamentos. V Seminário Nacional Interdisciplinar Em Experiências Educativas. Unioeste, 2015. Disponível em: . Acesso em: set. 2016.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
NEVES, Maria de Fátima. O Método de Lancaster e a memória de Martim Francisco. REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPED). Caxambu, 2000. Disponível em: . Acesso em: jul. 2017.
PERIPOLLI, Odimar J.; ZÓIA, Alceu. O fechamento de escolas do campo: o anúncio do fim das comunidades rurais camponesas. Revista Educação, Cultura e Sociedade. Sinop/MT, v.1, n.2, p.188-202, 2011.
RAMALHO, Maria N. M. Na Roça, Na Raça... Eu Me Tornei Professor: um estudo sobre a formação docente de professores de classes multisseriadas no Norte de Minas Gerais e Vale do Jequitinhonha. Piracicaba: UMP, 2008. Disponível em: < www.unimep.br/phpg/bibdig>. Acesso em: out. 2016.
RODRIGUES, Caroline Leite. Educação no Meio Rural: Um estudo sobre salas multisseriadas. Belo Horizonte: UFMG, 2009. p. 209. Disponível em: < www.bibliotecadigital.ufmg.br/.../educa_o_no_meio_rural>. Acesso em: out. 2016.
SANTOS, Fábio J. S.; MOURA; Terciana V. Políticas educacionais, modernização pedagógica e racionalização do trabalho docente: problematizando as representações negativas sobre as classes multisseriadas. In: ANTUNES-ROCHA, Maria I.; HAGE, Salomão M. (Org.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. Cap. 2, p. 35-47.
TAFFAREL, C. Z.; MUNARIM, A. Pátria educadora e fechamento de escolas do campo: o crime continua. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 17, n. 35, p. 41-51, 2015.
TARDIN, José M. Cultura Camponesa. In: CALDART, Roseli Salete (Org.). Dicionário de Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 181-188.
VENDRAMINI, Célia R. Qual o futuro das escolas no campo? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 03, p. 49-69, 2015. Disponível em: . Acesso em: jan. 2017.
WEIGEL, Valéria A. C. M.; LIRA, Márcia J. O. Escolas Sataré-Mawé do Marau-Urupadi: limites e possibilidades da multissérie na educação escolar indígena. In: ANTUNES-ROCHA, Maria I.; HAGE, Salomão M. (Org.). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. Cap. 23, p. 377-387.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.