Closing schools in the field: a manifestation of the vulnerability of the right to the education of the field in the Brazilian Semi-ariad

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-10

Keywords:

Field Education, Semi-arid, Right to education

Abstract

To reveal the disrespect to the right to Field Education in the Brazilian Semi-Arid is the intention of the reflections of this article. This perspective is based on research carried out with the 2014 school census, carried out by the National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira in the Brazilian municipalities. The object of study was the closure of rural schools in the Brazilian Semi-arid, in the municipalities of the Sertão do São Francisco Territory, located in the north of Bahia. It is concluded that the public power, materialized by the State and Municipal Secretariats of Education, places the right to Education in vulnerability when it closes schools in the countryside without listening to the community and on the grounds that costs determine the continuity and existence of the school in the communities of the countryside.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Edmerson dos Santos Reis, Universidade do Estado da Bahia - UNEB - Bahia - Brasil

Doutor em Educação. Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas- DCH/III e do Programa de Pós-graduação Mestrado em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos

Ádma Hermenegildo Rocha, Universidade do Estado da Bahia - UNEB - Bahia - Brasil

Mestranda do Programa de Pós-graduação - Mestrado em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos

References

ALVES, Rubem. A alegria de ensinar. 3.ed. São Paulo: Ars Poética, 1994.

ARROYO, Miguel Gonzalez. A Educação Básica e o Movimento Social do Campo. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (Org.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004. p.65-86.

ASSARÉ, Patativa. Cante lá que eu canto cá. Petrópolis: Vozes, 1989.

BAPTISTA, Naidison de Quintella; CAMPOS, Carlos Humberto. Fatores históricos, sociais, culturais e políticos do Semiárido. In: CONTI, Irio Luiz; SCHROEDER, Edni Oscar (Org.). Estratégias de Convivência com o Semiárido Brasileiro: Textos e Artigos de Alunos(as) Participantes. Brasília: IABS, 2013.

BRASIL. Censo Escolar 2014. Brasília: MEC/INEP, 2015.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2017.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação de 1996. Disponível em: <http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf>. Acessado em: 18 de Abril de 2018.

BRASIL. Lei 12.960, de 27 de março de 2014. Brasília: Presidência da República, 2014.

BRASIL. Resolução nº 02, de 28 de Abril de 2008. Disponível em: . Acessado em: 15 de Abril de 2018.

BRASIL. Resolução nº 107/2017. Disponível em: <http://sudene.gov.br/images/2017/arquivos/Resolucao-107-2017.pdf>. Acessado em: 18 de Abril de 2018.

CONTI, Irio Luiz. Introdução. In: CONTI, Irio Luiz; SCHROEDER, Edni Oscar (Orgs). Estratégias de Convivência com o Semiárido Brasileiro: Textos e Artigos de Alunos(as) Participantes. Brasília: IABS, 2013.

FERNANDES, Bernardo Mançano; MOLINA, Mônica Castagna. O campo da Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; AZEVEDO DE JESUS, Sônia Meire Santos (Org.). Por uma Educação do Campo: Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Caderno nº 05. Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do Campo, 2004.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MARTINS, Josemar. Educação Contextualizada: Da teoria à prática. In: REIS, Edmerson dos Santos; CARVALHO, Luzineide Dourado (Org.). Educação Contextualizada: Fundamentos e Práticas. UNEB/ Departamento de Ciências Humanas – Campus III/ UNEB/NEPEC-SAB/ MTC/ CNPq/ INSA. Juazeiro, 2011. p.45-64.

REIS, Edmerson dos Santos. Educação do Campo: escola, currículo e contexto. Juazeiro: ADAC/ UNEB-DCH-III/ NEPEC-SAB, 2011.

ROCHA, Adma Hermenegildo Rocha; REIS, Edmerson dos Santos Reis. O fechamento de escolas do Campo no Território do São Francisco, Semiárido Baiano. Caderno Multidisciplinar Educação e Contexto do Semiárido Brasileiro-Múltiplos Olhares sobre a Educação no Semiárido Brasileiro. Ano 10, nº 08, Dezembro de 2017. Juazeiro: Selo Editorial Resab, 2016, p.87-103.

SUDENE. Superintendência do Desenvolvimento do Nordeste. Disponível em: <http://sudene.gov.br/planejamento-regional/delimitacao-do-semiarido>. Acessado em: <18 de Abril de 2018.

Published

2018-04-30

How to Cite

REIS, E. dos S.; ROCHA, Ádma H. Closing schools in the field: a manifestation of the vulnerability of the right to the education of the field in the Brazilian Semi-ariad. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 132–150, 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47050. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas de Educação do Campo