Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-08

Keywords:

Rural Education, Science and Mathematics Teaching, Agroecology

Abstract

This paper, a qualitative research, is inserted in the field of rural education and was developed at Santo Inácio Ranchinho settlement, located in Campo Florido/MG city. It aimed to know the concepts about rural education, teaching and school, in the vision of two people that lives there. The immersion was established from the visit to the settlement and the realization of semi structured interviews. As a product generated from the initial mapping, an intervention in the teaching-learning process is proposed through the construction of an agroecological garden. The data revealed a struggle of these people for rural education that recognizes their values, culture and knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patrícia Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM - Minas Gerais - Brasil

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (PPGE/UFTM)

Diego dos Santos Leon, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM - Minas Gerais - Brasil

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (PPGE/UFTM)

Danilo Seithi Kato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM - Minas Gerais - Brasil

Doutor em Educação Escolar (UNESP). Professor do Departamento de Educação em Ciências da Natureza, Matemática e Tecnologias (DECMT), no Curso de Licenciatura em Educação do Campo.

Daniel Fernando Bovolenta Ovigli, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM - Minas Gerais - Brasil

Doutor em Educação para a Ciência (UNESP/Bauru). Professor do Departamento de Educação em Ciências da Natureza, Matemática e Tecnologias (DECMT), vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE).

References

ASSIS, R. L. (2005). Agroecologia: visão histórica e perspectivas no Brasil. In: AQUINO, A. M.; ASSIS, R. L (Orgs.). Agroecologia: princípios e técnicas para uma agricultura orgânica sustentável. Brasília: Embrapa Informação Tecnológica. p.173-184.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora Hucitec, 2006.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em: 02 ago. 2016.

BRASIL. Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (Secadi/MEC), 2007.

CALDART, R. S. Sobre educação do campo. In: SANTOS, C. A. (Org.). Por uma educação do campo: campo-políticas públicas-educação. Brasília: INCRA/MDA, 2008. p. 67-86.

BRASIL. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: Por uma educação do campo: identidade e políticas públicas. Caderno 4. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2002, p. 25-36.

BRASIL. Educação Do Campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v.7, n.1, p.35-64, mar./jun. 2009.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Editora Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 11. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1994.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Editora LTC, 2008.

JESUS, E. L. Diferentes abordagens de Agricultura Não-Convencional: História e Filosofia. In: AQUINO, A. M.; ASSIS, R. L. (Orgs.). Agroecologia: princípios e técnicas para uma agricultura orgânica sustentável. Brasília Embrapa Informação Tecnológica, 2005. p.21-48.

LIMA, A. J. P.; CARMO, M. S. Agricultura Sustentável e a Conversão Agroecológica. Revista Desenvolvimento em Questão, Unijui, v.4, n.7, p. 47-72, jan./jun. 2006.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

MUNARIM, A. Elementos para uma educação no Campo. In: MOLINA, M. C.(Org.). Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006. p. 5-26.

NASCIMENTO, C. G. Educação do Campo e Políticas Públicas para Além do Capital: hegemonias em disputas. 2009. 301 f.Tese (doutorado em educação). Universidade de Brasília, Brasília: 2009.

PINTO, S. D, et al. A formação de professores para a agroecologia e a experiência do curso de Licenciatura em Educação do campo da UFRRJ. Cadernos de Agroecologia, Recife, v.11, n.01, [s/p], jun.2016.

ROCHA, A. L. C.,ECKERT, C. Etnografia: saberes e práticas. Revista Iluminuras, [s/d],v.9, n. 21, [s/p.], 2008.

SASSI, J. S. Educação do campo e ensino de ciências: a horta escolar interligando saberes. 2014. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande: 2014.

SILVA, L. H.,MIRANDA, É. L. Educação do campo e agroecologia: diálogos em construção. In: Reunião Nacional da ANPED, 37, 2015, Florianópolis, Anais...Florianópolis:[s/n], 2015.

TRIVIÑOS, A.S. Introdução à Pesquisa em Ciências Naturais: a pesquisa quantitativa na Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2018-04-30

How to Cite

SANTOS, P. F. dos; LEON, D. dos S.; KATO, D. S.; OVIGLI, D. F. B. Rural education: the integrated knowledges in sciences and mathematics teaching. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 95–112, 2018. DOI: 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n1a2018-08. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47047. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas de Educação do Campo