Institutional Program for Scholarships for Initiation in Teaching - PIBID: an exploratory study
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-10Keywords:
Educational policy, Teacher training, PIBIDAbstract
In the context of the teacher formation policy, among several governmental actions is the Institutional Program for Scholarships for Initiation in Teaching (PIBID), implemented from the Education Development Plan (PDE) and in the current context of the national policy of teachers' formation, the proposal of its "modernization" from the pedagogical residency program. This present research aims to expose an exploratory study about the productions of the PIBID, with the guiding question: what do surveys reveal about the contribution of PIBID to the formation of graduates? The survey was carried out in the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES between the years of 2013 to 2017. Data identified 17 productions, being 16 dissertations and a thesis. The highest production occurred in 2016, with 88% coming from public institutions. The Southeast region presented eight productions, followed by Northeast and South with four respectively. The Midwest region presented only one production. All the researches pointed out that the program contributes to the formation of the graduates, including the option of teaching by some. On the other hand, some of them highlighted the limitations of the program regarding the devaluation of the profession and the need to rethink the actions of PIBID.
Downloads
Metrics
References
ANPED. Entidades se posicionam contrárias... Disponível em:<http://www.anped.org.br/news/entidades-se-posicionam-contrarias-padronizacao-e-controle-impostos-pelo-programa-de-residencia>. Acesso em: 06 mar.2018.
ARAÚJO, Adriana Castro. Avaliação do Programa Institucional De Bolsa De Iniciação À Docência da Universidade Federal Do Ceará na perspectiva dos egressos. 2015. 98 f. Dissertação (Mestrado em profissional em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. 2015.
BARROS, Alinic Vieira De. Contribuições do programa institucional de bolsas de iniciação à docência para a formação inicial dos egressos das licenciaturas da Universidade Federal do ABC. 2016. 160 p. Dissertação (Mestrado em Ensino e História das Ciências e da Matemática Instituição de Ensino), Universidade Federal do ABC, São Paulo. 2016.
BRASIL. Decreto n.º6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior-Capes no fomento a programas de formação inicial e continuada e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/D6755impressao.htm>. Acesso em: 15 mar. 2017.
BRASIL. O Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2008.
BRASIL. Portaria normativa nº 38, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa de Bolsa Institucional de Iniciação à Docência - PIBID. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/portaria_pibid.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2018.
BRASIL. Portarianº 096, de 18 de julho de 2013. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Educação básica.. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18jul13_AprovaRegulamentoPIBID.pdf. Acesso em: 20 dez. 2017.
CUNHA, Marcio Monteiro. O PIBID sob a perspectiva de seus egressos: estudo exploratório de uma política pública de formação de professores. 2015. 100 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Planejamento e Politicas Públicas Instituição de Ensino),Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza. 2015.
DEMARI, Jennifer. A formação docente no Pibid/Química da UFRGS na perspectiva dos egressos do Programa. 2017. 61 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências Química Da Vida E Saúde), Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul. Porto Alegre. 2017.
FERNANDES, Dimas Augusto Martorello. Aspirações de carreira dos estudantes egressos do PIBID-Filosofia da região do Grande-Rio: pesquisa de campo sobre a formação para o ensino de Filosofia no RJ.2016. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Instituição de Ensino), Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. 2016.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, vol. 23, n. 79, 2002. p. 257 -272. Disponível em:. Acesso em: 26 fev. 2018.
GATTI, Bernardete Angelinaet. al. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GATTI, Bernadete Angelina et al. Um estudo avaliativo do programa institucional de bolsa de iniciação à docência (pibid). São Paulo: FCC/SEP: Fundação Carlos Chagas, 2014.
GEHRING, Fernanda Maria Muller. Formação inicial de professores de Língua Portuguesa: retratos e reflexos do PIBID. 2016. 227 f. Dissertação (Mestrado em Letras), Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Paraná. 2016.
GONCALVES, Glaucia Signorelli de Queiroz. Inserção profissional de egressos do PIBID: desafios e aprendizagens no inicio da docência. 2016. 243 f. Tese (Doutorado em Educação) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo. 2016.
GUARDA. Juliana Alves da; RAIMANN, Elizabeth Gottschalg. Programa Institucional de Bolsas a Iniciação a Docência: possibilidades e limites. Cad. Ed. Tec. Soc., Inhumas, v.9, n.1, 2016. p. 82-94, 2016. Disponível em: . Acesso em: 26 fev. 2018.
LIMA, Sabrina Aparecida de. A atratividade da carreira docente: uma análise na perspectiva de ex-bolsistas do PIBID do curso de Educação Física. 2016. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Viçosa. Minas Gerais. 2016.
MALAQUIAS, Danielle Silva Lima. A contribuição do PIBID na formação acadêmica dos licenciados em Química do IFRJ -Campus Nilópolis. 2016. 134 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências), Instituto Federal De Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2016.
MARTINS, Maria Marcia Melo De Castro. Saberes pedagógicos e o desenvolvimento de metodologias de ensino de Biologia: o Pibid como elemento de construção. 2013. 229 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino De Ciências e Matemática) Universidade Federal do Ceará, Ceará. 2013.
MEDEIROS, Josiane Lopes. O PIBID e a formação do professor de Ciências no Instituto Federal Goiano - Campus Rio Verde: avanços,limites e perspectivas. 2015. 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal de Goiás, Goiás. 2015.
OBARA, Cassia Emi. Contribuições do PIBID para a construção da identidade docente do professor de Química. 2016.175 f.Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática), Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2016.
OLIVEIRA, Maximiliano Colper Soares De. Sentidos Do Programa Institucional De Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) na formação de professores: um estudo com egressos da Universidade Federal de São João Del –Rei. 2014. 121 f. Dissertação (Mestrado em Processos Socioeducativos e Práticas Escolares),Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei. 2014.
OLIVERI, Andressa. Maris. Rezende. Políticas de formação de professores no Brasil: um estudo sobre o PIBID na região dos Inconfidentes – MG. 2014. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana. 2014.
RODRIGUES, Franciele. Afinal, o que faz o Programa de Iniciação à Docência -PIBID? Um estudo sobre a formação de professores na UEL, 2010-2016. 2016. 198 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais), Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2016.
SILVA, Danielli Ferreira. Processo de iniciação à docência de professores de matemática: olhares de egressos do PIBID/UFSCar. 2014. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. 2014.
SOMBRA, Cintia Goncalves. Egressos do PIBIB/UECE dos subprojetos de Ciências Biológicas, Física e Química: onde atuam e o que pensam sobre a permanência na docência? 2016 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual do Ceará. Ceará. 2016.