The context of implementation of the National Covenant for Literacy in the Right Age - Children education in municipalities of interior paulista
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n1a2017-05Keywords:
Teacher training, Child education, Reading, WritingAbstract
The text adresses the experience of the teacher of the National Pact for Literacy in the Right Age directed to the teachers of Early Childhood Education. Our reflections are guided by the specificities observed during the formations of this program, but they are articulated with the challenges imposed in the general scope of teacher education policies, in particular those that are characterized within the municipalities, in which context the actions undertaken by these policies acquire materiality and require improvement. We reiterate the need to promote systematic practices of teacher training, indicating them as a means to achieve the aims of the school, regardless of their level, which is to assure individuals the maximum possibilities of development.
Keywords:Teacher training. Child education. Reading. Writing.
Downloads
Metrics
References
ALARCÃO. I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto, 1996.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf >. Acesso em: 10 out. 2010.
BRASIL. Portaria nº 826, de 07 de junho de 2017 que dispõe sobre o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa - PNAIC, suas ações, diretrizes gerais e a ação de formação no âmbito do Programa Novo Mais Educação - PNME. Disponível em: < http://www.lex.com.br/legis_27464570_PORTARIA_N_826_DE_7_DE_JULHO_DE_2017.aspx>. Acesso em: 27 nov. 2017.
BRASIL. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 16 de julho de 2008. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11738.htm>. Acesso em: 26 março. 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 126p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Livro.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2014.
CANDAU, V. M. F. A formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, A. M. R.; MIZUKAMI, M. G. N. (Orgs). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EDUFSCar, 1996. p. 139-152.
DANGIÓ, M. C. S. A alfabetização sob o enfoque histórico-crítico: contribuições didáticas. 2017. 355f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2017.
GARCÍA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 51-76.
IMBERNÓN, F.Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KRAMER, S. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: educação Infantil e/é fundamental. Revista Educação e Sociedade, Campinas, vol. 27,n. 96 – Especial, p.797-818, out. 2006.
KRAMER, S. Gestão pública, formação e identidade de profissionais de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, vol. 37, n. 131, p. 452-453, maio/ago. 2007.
KRAMER, S.Profissionais de educação infantil: gestão e formação. São Paulo: Ática, 2005.
MUNDIM, J. S. M., SARAMAGO, G; O trabalho com a matemática na educação infantil, Revista Encontro de Pesquisa em Educação, Uberaba, vol. 1, n.1, p. 202-213, 2013.
NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
SACCOMANI, M. C. S.; COUTINHO, L. C. S. Da formação inicial de professores à formação continuada: contribuições da pedagogia histórico-crítica na busca de uma formação emancipadora. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, vol. 7, n. 1, p. 233-242, jun. 2015.
SAVIANI, D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
SMOLE. K. C. S. A matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Tradução de Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.