Implicações da revolução dos sistemas de informação e da informática na contemporaneidade: o problema da inclusão digital como política pública

Authors

  • Ana Claudia J. Peixoto de Medeiros Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
  • Gabriel M. Palafox Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v5n2a2016-45395

Keywords:

Inclusion public policies, Digital inclusion, Education

Abstract

The current study aimed to comprehend how the Brazilian educational system public policies concerning digital inclusion have been devised. It is a bibliographic study, whose methodological path starts with an evaluation of the conditioning aspects of digital exclusion processes and an analysis of the Brazilian position in relation to the need of elaborating digital inclusion and digital education policies, as thought by Mendes (2013). After that, taking into consideration the concepts of spontaneous and induced digital inclusion elaborated by Costa (2006), we aimed to comprehend how the processes of implementing such policies took place so that, in the end, we could locate them in the Brazilian public school system, according to the studies of Porcaro (2006).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Claudia J. Peixoto de Medeiros, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutoranda em Educação, PPGED/UFU e professora da Rede Municipal de Uberlândia do Estado de Minas Gerais.

Gabriel M. Palafox, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutor em Educação e Curriculo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Professor Titular da Universidade Federal de Uberlândia no Programa Pós-graduação em Educação (PPGED/UFU).

                                                                    

References

ANTUNES, R. (Org.). Riqueza e miséria do trabalho no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2006.

ARRUDA, E. E. de; RASLAN, V. G. da S. A implementação do Programa Nacional de Informática na Educação (PROINFO), no Brasil e no Estado do Mato Grosso do Sul, no período de 1997 a 2006. [2007]. Disponível em: <http://www.histedbr.fae.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada7/_GT2%20PDF/A%20IMPLEMENTA%C7%C3O%20DO%20PROGRAMA%20NACIONAL%20DE%20INFORM%C1TICA%20NA.pdf>. Acesso em: 2 ago. 2012.

BARROS, L. V. O Estado (in) transparente: limites do direito à informação socioambiental no Brasil. 2008. Tese (doutorado) – UnB, Brasília, 2008.

CHIZZOTTI, A. Currículo por competência: ascensão de um no paradigma curricular. Revista Educação e Filosofia Uberlândia, Uberlândia, v. 26, n. 52, p. 429-448, jul./dez. 2012.

CORREA, R. de A. A construção social dos programas públicos de inclusão digital. 2007. Dissertação (Mestrado) - UNB, Brasilia, 2007.

COSTA, L. F. Inclusão Digital: conceitos, modelo e semânticas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29., 2006, Brasília, Resumos... Brasília, DF, 2006. Disponível em: <http://www.in-tercom.org.br/papers/nacionais/2007/errata2006/R1485-1.pdf>. Acesso em: 31 jul. 2012.

FALEIROS, V. de P. O que é política social. 5ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.

FERREIRA, R. da S. A sociedade da informação no Brasil: um ensaio sobre os desafios do Estado. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 32, n. 1, p. 36-41, jan./abr. 2003.

LIMA, A. B. de. A natureza social das políticas sociais. Uberlândia, 2010. Mimeografado. MACEDO, E. F. de. Novas Tecnologias e Currículo. In.: MOREIRA, A. F. B. (Org.). Currículo: questões atuais. Campinas, SP: Papirus, 1997. p. 39-58.

MAIGRET, E. Sociologia da comunicação e das mídias. Tradução de Marcos Magno. São Paulo: Ed. Senac, 2010.

MATTOS, F. A. M. de. Desafios para a inclusão digital no Brasil. Perspectivas em Ciências da informação, Belo Horizonte, v. 13, n.1, p. 67-94, jan./abr. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pci/v13n1/v13n1a06.pdf>. Acesso em: 31 jul. 2012.

MENDES, A. T. Educação Digital. Disponível em <http://www.brasilescola.com/educacao/educacao-digital.htm>. Acesso em: 10 jan. 2013.

NERI, M. C. Mapa da Exclusão Digital. Rio de Janeiro: FGV/IBRE, CPS, 2003. Disponível em: <http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/defaut/bndes_pt/Arquivos/bf_bancos/e0002091.pdf>. Acesso

em: 31 jul. 2012.

PORCARO, R. M. Tecnologias da Comunicação e Informação e Desenvolvimento: Políticas e Estratégias de Inclusão Digital no Brasil. Rio de Janeiro: Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão/IPEA, 2006. Disponível em: <http://desafios.ipea.gov.br/pub/td/2006/td_1147.pdf> Acesso em: 2 jun. 2011.

SILVA, C. da S.; RODRIGUES M. de M. Política de Inclusão Educacional: elementos de um discurso de domesticação e ajustamento no ambiente educacional. In.: SILVA, M.V.; CORBALÁN, M. A. Dimensões Políticas da Educação Contemporânea. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009.

SILVA, M. V.; LIMA, I. R. da S. Globalização e Educação: impactos na educação docente e na dimensão do multiculturalismo. In.: SILVA, M.V.; CORBALÁN, M. A. Dimensões Políticas da Educação Contemporânea. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009.

Published

2016-12-20

How to Cite

MEDEIROS, A. C. J. P. de; PALAFOX, G. M. Implicações da revolução dos sistemas de informação e da informática na contemporaneidade: o problema da inclusão digital como política pública. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 241–253, 2016. DOI: 10.14393/REPOD-v5n2a2016-45395. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45395. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Papers