Hospital class in Rio de Janeiro: the voices of teachers

Authors

  • Daniela Patti do Amaral Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v4n1a2015-31314

Keywords:

Special Education, Hospital class, Teacher’s training

Abstract

This study focus knowledge and teaching practice of active teachers in four hospital based schools in the
city of Rio de Janeiro. The theoretical purposes came from the contribution of studious about the formation of the teacher as a reflective professional and his insertion in the hospital based school. Nine teachers who work in four hospital based schools linked to the Rio de Janeiro City’s Committee for Education were interviewed and observed at their practice in the pediatrics divisions. At the end, the results of this search led us into some considerations and suggestions to reiterate the educational and pedagogical nature of the hospital based schools and also a proposal of this space’s disclosure.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Daniela Patti do Amaral, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora da Faculdade de Educação da UFRJ e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFRJ. E-mail: danielapatti.ufrj@gmail.com

References

AMARAL, D. P. do Amaral. Saber e prática docente em classes hospitalares: um estudo no município do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UNESA, 2001.113p. Dissertação (Mestrado em Educação)- Rio de Janeiro: UNESA, 2001.

AROSA, A. SCHILKE, A. L. A escola no hospital: espaço de experiências emancipadoras. Niterói: Intertexto, 2007.

BARROS, A.S. A prática pedagógica em uma enfermaria pediátrica. Contribuições da classe hospitalar à inclusão desse alunado. Revista Brasileira de Educação – ANPEd, São Paulo, No 12 – set/out/nov/dez 1999.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília, MEC/SEESP, 1994, 66p.

BRASIL. Conselho nacional dos direitos da criança e do adolescente. Resolução n. 41 de 13 de outubro de 1995. Direito da criança e do adolescente hospitalizados. Diário Oficial, Brasília, 17 de outubro de 1995. Seção 1, PP 319-320.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 20 dez 1996a.

BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC/SEESP, 2002.

CECCIM, R.B. Classe Hospitalar: encontros da educação e da saúde no ambiente hospitalar. Revista Pátio, Porto Alegre, ano 3, no 10, pp. 41-44, ago/out 1999.

CECCIM, R. Burg e CARVALHO P.R.A. (orgs.). Criança hospitalizada: atenção integral como escuta à vida - Porto Alegre : Editora da Universidade / UFRGS, 1997.

FONSECA, E. Atendimento pedagógico-educacional para crianças e jovens hospitalizados: realidade nacional. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, Brasília, Série Documental. Textos para Discussão 4, 1999a.

FONSECA, E. Classe hospitalar: ação sistemática na atenção às necessidades pedagógicoeducacionais de crianças e adolescentes hospitalizados. Revista Temas sobre Desenvolvimento, São Paulo, v. 7, no 44, pp.32-37, mai/jun, 1999b.

FONSECA, E.S. ; CECCIM, R.B. Atendimento pedagógico-educacional hospitalar: promoção do desenvolvimento psíquico e cognitivo da criança hospitalizada. Revista Temas sobre Desenvolvimento, São Paulo, v. 7, no 42, pp.24-36, jan./fev., 1999.

FONTES, R. de S. A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.29, maio/jun.2005.

MINAYO, M.C.(org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 2a ed. Petrópolis: Vozes, 2a ed., 1994.

OLIVEIRA, H. Ouvindo a criança sobre a enfermidade e a doença. In: CECCIM, R. B. & CARVALHO, P.R.A (orgs.) Criança hospitalizada: atenção integral como escuta à vida. Porto Alegre: Editora da Universidade (UFRGS), 1997, pp.42-55.

PASSOS, L.F. O projeto pedagógico e as práticas diferenciadas: o sentido da troca e da colaboração. In: ANDRÉ, M.(org.) Pedagogia das diferenças na sala de aula. Campinas, SP: Papirus, 1999, pp. 107-132. (Coleção Prática Pedagógica).

RIO DE JANEIRO. Diário Oficial do Município do Rio de Janeiro. Ano XXIV. N. 148. Rio de Janeiro, 12 Segunda-feira, 25 de outubro de 2010.

Published

2015-08-19

How to Cite

DO AMARAL, D. P. Hospital class in Rio de Janeiro: the voices of teachers. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 4, n. 1, 2015. DOI: 10.14393/REPOD-v4n1a2015-31314. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/31314. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Políticas de Educação Escolar em Contextos Hospitalares