National policy in dispute: the role of MEC in the construction of local strategies for Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n3a2025-80408

Keywords:

Deliberations, Councils, Early Childhood Education, Municipalities, Public Policies

Abstract

The current article is an analysis of municipal deliberations and its aim is to identify the conditions for children's access to Early Childhood Education. The methodology is based on analyzing policy implementation in order to investigate how national standards are applied and to assess the current discourses. Municipalities were selected through the concept of pairs by taking into consideration that localities presenting similar features, such as size, enrollment and GDP, may have different approaches to access. The sample covered 16 municipalities and the State capital. According to the results, some national documents account for a successful induction; furthermore, there are different council formats. The most common target audience in deliberations is associated with private and community institutions. The age cutoff often follows the dates recommended in the Guidelines. Mandatory attendance is addressed in 57% of cases. Higher Education is the prevailing schooling, with at least a Major Degree in “Basic Education”. Infrastructure follows minimum criteria. Grouping presents different subdivisions and the professional: child ratio provides diverse proportions.

Author Biographies

  • Edson Cordeiro dos Santos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

    Pós-Doutorado em Educação/Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professor aposentado; integrante do grupo de pesquisa Educação Infantil e Políticas Públicas (EIPP) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Rio de Janeiro (RJ), Brasil. 

  • Maria Fernanda Rezende Nunes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

    Doutorado em Educação/Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Titular-Livre do Departamento de Didática e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio); coordenadora do grupo de pesquisa Educação Infantil e Políticas Públicas (EIPP) da Unirio. Rio de Janeiro (RJ), Brasil. 

  • Gabriela Scramingnon, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

    Doutorado em Educação/Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora-Adjunta do Departamento de Didática e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio); integrante do grupo de pesquisa Educação Infantil e Políticas Públicas (EIPP) da Unirio. Rio de Janeiro (RJ), Brasil. 

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Published

2025-11-14

Issue

Section

DOSSIER: “PUBLIC POLICIES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND THE HISTORICAL STRUGGLE FOR ACCESS AND QUALITY”

How to Cite

SANTOS, Edson Cordeiro dos; NUNES, Maria Fernanda Rezende; SCRAMINGNON, Gabriela. National policy in dispute: the role of MEC in the construction of local strategies for Early Childhood Education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–20, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n3a2025-80408. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/80408. Acesso em: 5 dec. 2025.