Awareness: theory and practice of liberty: one introduction to Paulo Freire's thought

Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-69982

Keywords:

Ensino, Educação libertadora, Educação

Abstract

Paulo Freire’s book Conscientização, written in 1979, treats of the liberty and liberation thematic. The education as a liberator tool, is able to   make the subject aware of his/her oppressive and marginalized reality. it’s necessary to reflect about the necessary advances in education for the construction of an emancipatory education.

Author Biographies

  • Patricia Moreira Caldeira Faria, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

    Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT no IFTM - Campus Avançado Uberaba Parque Tecnológico. Servidora Técnico-Administrativa em Educação do IFTM - Campus Patrocínio, Patrocínio, MG, Brasil.

  • Maura Heloisa Xavier, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

    Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT no IFTM - Campus Avançado Uberaba Parque Tecnológico. Servidora Técnico-Administrativa em Educação do IFTM - Campus Patrocínio, Patrocínio, MG, Brasil.

  • Adriano Eurípedes Medeiros Martins, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Brasil

    Pós-Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (PEBTT) do IFTM - Campus Uberaba. Atua como docente do quadro permanente dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu: Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e Mestrado Profissional em Educação Tecnológica (MPET), Uberaba, MG, Brasil.

References

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979. 53 páginas.

Published

2024-04-29

Issue

Section

RESENHAS

How to Cite

FARIA, Patricia Moreira Caldeira; XAVIER, Maura Heloisa; MARTINS, Adriano Eurípedes Medeiros. Awareness: theory and practice of liberty: one introduction to Paulo Freire’s thought: Review. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–7, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-69982. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69982. Acesso em: 9 dec. 2025.