Literary reading in Early Childhood Education: from official documents to educational practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14nEspeciala2025-78557

Keywords:

Early Childhood Education, Official documents, Childhood, Teacher Literary Training

Abstract

The objective is to identify the guidelines provided in official documents regarding reading in early childhood education, in order to reflect on the process of implementation of public policies aimed at literary education in childhood. To this end, a documentary analysis research was carried out, prioritizing a study on the documents Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (1998), Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (2009), Cadernos Leitura e Escrita na Educação Infantil (2016) and Base Nacional Comum Curricular (2018). It was noticed that public policies were mobilized and investments made possible, however, the guidelines on working with reading and literary reading were increasingly synthesized, which signals neglect with the literary training of teachers in early childhood education.

Author Biographies

  • Andreia Borges de Oliveira Carvalho, Secretaria Estadual de Educação de MG - Brasil

    Mestra em Educação. Professora da Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais (SME), Belo Horizonte, Minas Gerais, (MG) Brasil. 

  • Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras - Brasil

    Doutora em Educação. Professora do Departamento de Gestão Educacional, teorias e Práticas de Ensino e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, Minas Gerais, (MG) Brasil. 

References

ABRAMOWICZ, Anete. OLIVEIRA, Fabiana. A sociologia da Infância no Brasil: uma área em construção. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 39-52, Jan./Apr. 2010. Available at: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1602. Accessed on May 25, 2025.

BAPTISTA, Monica Correia. As crianças e o processo de apropriação da linguagem escrita: consensos e dissensos nos campos da alfabetização e da Educação Infantil. Revista Brasileira de Alfabetização, Florianópolis, n. 16 (Edição Especial), 2022. Available at: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/585. Accessed on: Set. 10, 2024.

BAPTISTA, Mônica Correia; SILVA, Hilda Aparecida Linhares da; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida. Leitura, Escrita e Alfabetização: o que a educação infantil tem a ver com isso? Revista Humanidades e Inovação, Palmas-TO, v. 10, n. 2, p. 168-182, Jan. 2023. Available at: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/issue/view/190. Accessed on: Sept. 01, 2024.

BAPTISTA, Mônica Correia; NORONHA, Amanda de Abreu; CRUZ, Priscila Maria Caligiorne. Letramento literário na primeira infância. Anais do CENA. Volume 1, Número 1. Uberlândia: EDUFU, 2013.

BRANDÃO, Ana Carolina Perrussi; ROSA, Ester Calland de Souza (Orgs.). Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BRAZIL. Law No. 9,394, of December 20, 1996. Establishes the guidelines and bases for national education. Official Gazette of the Union, Brasília, DF, Dec. 23. 1996. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Accessed on: Jun. 05, 2024.

BRAZIL. Ministry of Education and Sport. Secretariat of Elementary Education. National Curriculum Framework for Early Childhood Education. Brasília: MEC/SEF, 1998. Vol.3.

BRAZIL. CNE/CEB Resolution No. 5, of December 17, 2009. Establishes the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education. Official Gazette of the Union, Brasília, DF, Dec. 18, 2009. Available at: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rce005_09.pdf. Accessed on: May 08, 2024.

BRAZIL. CNE/CEB Resolution No. 20, of November 11, 2009. National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education. Official Gazette of the Union, Brasília, DF, Nov. 12, 2009. Available at: https://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb020_09.pdf. Accessed on: May 08, 2024.

BRASIL. The National Common Curricular Base (BNCC). Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 01 de maio de 2024.

BRAZIL. Collection Reading and Writing in Early Childhood Education. Brasília: MEC/SEB/DEP, 2016. Children as Readers and Authors – Notebook 5. Available at: https://lepi.fae.ufmg.br/publicacoes/colecao/. Accessed on: May 20, 2025.

BRAZIL. Collection Reading and Writing in Early Childhood Education. Brasília: MEC/SEB/DEP, 2016. Children as Readers and Authors – Notebook 0. Available at: https://lepi.fae.ufmg.br/publicacoes/colecao/. Accessed on: May 20, 2025.

BRAZIL. MEC Ordinance No. 85, of January 31, 2025. Establishes the Continuing Training Program for Reading and Writing in Early Childhood Education - Pro-LEEI within the scope of the National Commitment to Literate Children. Official Gazette of the Union. Brasília, DF, Jan. 31, 2025.

CANDIDO, A. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2004.

SOUZA DE CASTRO, Estela; DA FONSECA LOPES, Julia; MEDEIROS NOGUEIRA, Gabriela. Projeto Leitura e Escrita na Educação Infantil - LEEI (2013-2023): uma análise em três tempos. Olhares e Trilhas, Uberlândia, v. 27, n. 1, p. 1-23, 2025. Available at: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/74047. Accessed on: Oct. 3, 2025. DOI: https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.1.74047.

GOULART, I. do C. V. Em meio à subjetividade da leitura: marcas de um leitor subjetivo. Revista De Estudos De Cultura, vol. 10, n. 26, p. 27–43, 2025. Available at: https://doi.org/10.32748/revec.v10i26.21874. Accessed on: May 20, 2025.

GOULART, I. C. V. Leitura, leitura literária e ensino: representações discursivas na década de 1980. Lavras: Ed. UFLA, 2023.

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. Para além as palavras: espaços de inclusão da criança na cultura letrada. Revista Brasileira de Alfabetização – ABALF, Vitória, ES, v. 1, n. 2, p. 48-62, jul./dec. 2015. Available at: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/61. Accessed on: May 20, 2025.

NUNES, M. F. et al. Curso de formação continuada sobre “Leitura e Escrita na Educação Infantil”: orientações para a elaboração do material didático de cursos de formação de professores da Educação Infantil sobre leitura e escrita. Belo Horizonte: COEDI, SEB, MEC, UFMG, UFRJ, UNIRIO, 2015. Available at: https://lepi.fae.ufmg.br/arquivos/outros/Leitura-e-Escrita-na-EI.pdf. Accessed on: Oct. 3, 2025.

Published

2025-12-15

Issue

Section

Dossier: Early Childhood Education: defending public management and the right to quality

How to Cite

CARVALHO, Andreia Borges de Oliveira; GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. Literary reading in Early Childhood Education: from official documents to educational practices. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. Especial, p. 1–22, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14nEspeciala2025-78557. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/78557. Acesso em: 22 dec. 2025.