Polyphony and the re-signification of the teaching role: transatlantic dialogue between teachers from Brazil and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n2a2025-77626

Keywords:

Re-signification of the teaching role, Polyphony, Right to a voice, Teacher training, Children

Abstract

This study addresses the reframing the teaching role by analyzing the practices of three elementary school teachers from Paraná, in southern Brazil, and two educators from the First Cycle in Braga, northern Portugal. The research adopts a qualitative approach, utilizing questionnaires and semi-structured interviews within a multiple case study framework. The objective is to examine how educators conceive spaces for dialogue with children in the classroom, in light of the concepts of polyphony and the right to a voice. The findings reveal that, despite institutional contextual differences, educators face similar challenges in promoting pedagogical practices that ensure the visibility of children's ideas and perspectives. It is concluded that adopting a polyphonic approach and valuing children's voices have the potential to significantly transform school practices, fostering greater engagement and critical thinking among children, as well as a more harmonious ethical and democratic balance between adult and child voices.

Author Biography

  • Dhemy de Brito, Universidade do Minho - Portugal

    Doutor. Universidade do Minho (UM), Braga, Portugal.

References

Andrade, J. G. Língua portuguesa global: Comunicar no panorama mediático luso-brasileiro. Braga: UMinho Editora, 2021.

Bourdieu, P. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

Bourdieu, P. Escritos de educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

Brito, D. Sociologia da Infância e o direito de voz das crianças: reflexões sobre o conceito de polifonia. Sociedad e Infancias, 8(2), pp. 263-273, 2024. Disponível em: https://dx.doi.org/975581

Corsaro, W. A. A reprodução interpretativa no brincar ao faz-de-conta das crianças. Educação, Sociedade e Culturas, nº 117, 2001, pp. 113-134.

Corsaro, W. A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

Cunha, S. M. Crianças e música: educação musical e estudos da infância em diálogo. childhood & philosophy, rio de janeiro, v. 27, mai., pp. 01–20, 2020.

Ferreira, M. Editorial. In: Revista Educação, Sociedade & Culturas, 2002a.

Ferreira, M. A gente aqui o que gosta mais é de brincar com os outros meninos! –as crianças como actores sociais e a (re)organização social do grupo de pares no quotidiano de um jardim de infância. Dissertação de Doutoramento em Ciências da Educação - Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal, 2002b.

Flick, U. Métodos qualitativos na investigação científica. Lisboa. Monitor, 2005.

Geertz, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2009 [1973].

Giddens, A. A constituição da sociedade. Tradução de Álvaro Cabral (2.ª ed.). Martins Fontes, São Paulo, 2003 [1989].

Girardello, G. Crianças inventando mundos e a si mesmas: ideias para pensar a autoria narrativa infantil. Childhood & philosophy, Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, pp. 71-92, jan.-abr, 2018.

Hermann, N. Ética, estética e alteridade. In: Trevisan, A.; Tomazetti, E. (Orgs.). Cultura e alteridade: confluências. Ijuí, Rio Grande do Sul, 2006.

Honneth, A. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Ed. 34, 2009.

James, A. Giving voice to children’s voices: practices and problems, pitfalls and potentials. American Anthropologist, v. 109, n. 2, p. 261-272, 2007.

Malaguzzi, L. The Right to an environment. In Municipality of Reggio Emilia, Infant Toddler Centers and Preschools – The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia: ATA. Corregio (Re) Stampa, 1993.

Marchi, R. C. O “ofício do aluno” e o “ofício de criança”: articulações entre a sociologia da educação e a sociologia da infância. Revista Portuguesa de Educação, 23(1), 183-202, 2010.

Mayall, B. Towards a sociology for childhood: thinking from children’s lives. Maidenhead: Open University Press, 2002.

Montandon, C. Sociologia da Infância: balanço dos trabalhos em Língua Inglesa. In: Cadernos de Pesquisa, n.112, março, p. 33-60, 2001.

Pechtelidis, Y. A Criança como Ator Social / The Child as a Social Actor. In: Tomás, C.; Trevisan, G.; Carvalho, M. J. L.; Fernandes, N. (eds.) Conceitos-chave em Sociologia da Infância: perspectivas globais. Braga: Uminho Editora, p. 51-58, 2021.

Prado, R. L. C. A participação de crianças em pesquisas brasileiras das ciências sociais e humanas. Tese (Doutorado – Programa de Pós-Graduação em Psicologia). 293 f - Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

Rosemberg, F.; Mariano, C. S. A Convenção Internacional sobre os Direitos da Criança: debates e tensões. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 141, p. 693-728, dez, 2010.

Sarmento, M. J. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003.

Sarmento, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: Sarmento, M. J.; Cerisara, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, p. 9-34, 2004.

Sarmento, M. J. Sociologia da Infância: correntes e confluências. In: Sarmento, M. J.; Gouvea, M. C. S. Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 17-39, 2008.

Sarmento, M. J. Culturas Infantis / Children’s Culture. In: Tomás, C.; Trevisan, G.; Carvalho, M. J. L.; Fernandes, N. (eds.) Conceitos-chave em Sociologia da Infância: perspectivas globais. Braga: Uminho Editora, p. 179-186, 2021.

Savoie-Zajc, L. A entrevista semi-dirigida. In B.Gauthier, (Dir.) Investigação social: da problemática à colheita de dados (3ª ed.), (pp.15-32). Loures: Lusociência, 2003.

Sirota, R. Emergência de uma Sociologia da Infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa. n.112, março, 2001.

Yin, K. R. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. (4ªed.). Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2025-03-30

Issue

Section

DOSSIÊ: "AS POLÍTICAS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO BRASIL E NA EUROPA NO SÉCULO 21: INFLUÊNCIAS E PERSPECTIVAS"

How to Cite

BRITO, Dhemy de. Polyphony and the re-signification of the teaching role: transatlantic dialogue between teachers from Brazil and Portugal. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–23, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n2a2025-77626. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/77626. Acesso em: 7 dec. 2025.