The new high school model and curricular flexibilization:The contours of the formative pathways in the state of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n2a2025-76353

Keywords:

New High School, Neoliberalism, School Education, Curriculum, Brazilian Education Reform

Abstract

The present study analyzed the new high school system and curricular flexibility, particularly the contours taken by the Educational Tracks (Itinerários Formativos) in the state education network in São Paulo, considering the context of the reconfiguration of the Brazilian state under the imperatives of global capitalism. For this purpose, in addition to a literature review on the topic, a documentary analysis was carried out on the organization of high school education in the São Paulo state network. It is concluded that the new high school system and curricular flexibility adapted the São Paulo educational system to market demands, and the educational tracks, with the supposed freedom of choice for students, led to the hollowing out of the public education curriculum, favoring wealthier classes.

Author Biographies

  • Fernanda Motta de Paula Resende, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

    Doutora em Educação (Unesp-Marília). Professora do Departamento de Educação da UNESP, Câmpus de São José do Rio Preto, São Paulo, SP, Brasil. 

  • Flávia Motta de Paula Galvão, Universidade Federal do Goiás - Brasil

    Doutora em Estudos Linguísticos (UFU). Professora Adjunta A do Departamento de Língua Portuguesa do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação - CEPAE da UFG, GO, Brasil. 

  • Maria Denise Guedes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Brasil

    Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"-UNESP-Câmpus de Rio Claro-SP(1994); Mestre em Fundamentos da Educação pela Universidade Federal de São Carlos-UFSCar (1999); Doutora em Fundamentos da Educação pela Universidade Federal de São Carlos-UFSCar (2005). Professora Assistente Doutora (MS-3) do Departamento de Educação do Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas-IBILCE da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"-UNESP-Câmpus de São José do Rio Preto-SP, onde ministra as disciplinas Filosofia da Educação I, II e III e Fundamentos e Metodologia da Pesquisa em Educação no Curso de Licenciatura em Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos Fundamentos Filosóficos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Teorias Pedagógicas; Fundamentos teórico-metodológicos da pesquisa em educação; Filosofia da Educação; Trabalho e Educação; Políticas Públicas para a Educação e Educação de Jovens e Adultos. Desenvolveu Estágio de Docência pelo Programa Qualificação Docente e Ensino de Língua Portuguesa da CAPES em Timor-Leste.

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Published

2025-07-06

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

RESENDE, Fernanda Motta de Paula; GALVÃO, Flávia Motta de Paula; GUEDES, Maria Denise. The new high school model and curricular flexibilization:The contours of the formative pathways in the state of São Paulo. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–15, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n2a2025-76353. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/76353. Acesso em: 17 dec. 2025.