Youth and Adult Literacy in Bahia: between policies, programs and their absences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n2a2025-74925

Keywords:

Youth and Adult Literacy, Educational Politics, Educational Programs

Abstract

The article aims to analyze the literacy programs for young people and adults developed in the State of Bahia from 1996 to 2014, inferring how the unfolding of their executions continues to impact the literacy policies adopted by the State today. The study was structured on the aegis of the qualitative approach, supported by bibliographical research of an exploratory and descriptive nature, using dissertations, articles and official documents of the government of the State of Bahia as sources for data production. The results indicate that the analyzed programs collaborated to reduce illiteracy in the State and that women were the largest public enrolled in them. However, even in the face of the significant contribution to the reduction of illiteracy, the programs did not become effective as a public policy for adult literacy, and their extinction refracts to the maintenance of a persistent picture of illiterate young subjects and adults in the State.

Author Biographies

  • Mônica Clementino de Menezes, Secretaria Municipal de Educação de Porto Seguro - Brasil

    Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) Vitória da Conquista Bahia (BA) Brasil. 

  • Adenilson Souza Cunha Júnior, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

    Professor Titular do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagens da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Pós-doutorado e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Vitória da Conquista Bahia (BA) Brasil. 

References

ALMEIDA, G.E.S. de; ALVES, C.M.C. Educação escolar de mulheres negras: interdições históricas. Revista Educação em Questão, Natal, v. 41, n. 27, p. 81-106, jul./dez. 2011.

ALVES, F. E.; GADOTTI, M. TOPA: Todos Pela Alfabetização: Bahia 2007-2014. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2014.

ARROYO, Miguel. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A. G. C.; GOMES, N. L. (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, p. 19- 50, 2005.

BAHIA, Ministério Público. Institui, no âmbito do Estado da Bahia, o Programa Especial de Alfabetização de Jovens e Adultos: TOPA - Todos pela Alfabetização, e dá outras providências. Decreto nº 10.339 de 09 de maio de 2007. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br. Acesso em: 25 jan. 2021.

BAHIA. Análise e Dados Salvador – BA. Portal SEI v.10 n.3 p.122-126, dezembro, 2000. Disponível em: https://sei.ba.gov.br/Retrospectiva_2000.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.

BAHIA. Conselho Estadual de Educação (CEE). Resolução nº 27. Estabelece as medidas temporárias para o enfrentamento de Emergência em Saúde Pública, 2020. Disponível em: https://www.conselhodeeducacao.ba.gov.br. Acesso em: 20 jun. 2020. Brasil.

BAHIA. Programa All for Literacy– TOPA. Disponível em: https://www.sec.ba.gov.br/topa. 2009. Acesso em: 12 jun. 2024.

BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Relatório do Programa Brasil Alfabetizado do Estado da Bahia — Programa All for Literacyetapas 2007 a 2010. (Online) Bahia: SEC/TOPA, 2012. Programa Todos. Disponível em: https://institucional.educacao.ba.gov.br. Acesso em: 25 jan. 2021.

BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Relatório do Programa Brasil Alfabetizado do Estado da Bahia – Programa All for Literacyetapas 2007 a 2010. Bahia: SEC/TOPA, 2012.

BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Relatório do Programa Brasil Alfabetizado do Estado da Bahia — Programa All for Literacyetapas 2010 a 2014. Bahia: SEC/TOPA, 2014.

BRASIL, Agência Brasil. Analfabetismo cai, mas Brasil ainda tem 11 milhões sem ler e escrever. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-07/taxa-cai-levemente-mas-brasil-ainda-tem-11-milhoes-de-analfabetos. Acesso em: 24 jun. 2024.

BRASIL, Agência Brasil. Em 2022, analfabetismo cai, mas continua mais alto entre idosos, pretos e pardos e no Nordeste. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias. Acesso em: 24 jun. 2024.

BRASIL. Pnad Continua 2019: Bahia tem maior taxa de analfabetismo do país em 2019, aponta IBGE. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br. Acesso em: 20 jun. 2024.

FARIA, E.M. da S. de. Trajetória escolar e de vida de egressos do Programa AJABahia: herdeiros de um legado de privações e resistências: Laginha - Conceição do Coité – Bahia. Salvador. Universidade Do Estado Da Bahia – UNEB. Programa De Pós– Graduação Em Educação E Contemporaneidade – PGEDUC, 2008. 142 f. il.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 46. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE —Plano Nacional Por Amostra de Domicílio — PNAD. 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br. Acesso em: 23 mar. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA — IBGE. Bahia tem maior taxa de analfabetismo do país em 2019. Site G1. [S.l.]. Disponível em: https://g1.globo.com/ba/bahia/noticia. Acesso em: 25 jan. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA — IBGE. Censo Demografico 2010. Cidades e Estados. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/porto-seguro. Acesso em: 16 jun. 2023.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA — IPEA. Retrato das Desigualdades de Gênero e Raça - 1995 a 2015. IPEA: Brasília/DF, 2017. Disponível: https://www.ipea.gov.br. Acesso em: 18 mar. 2021.

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MATOS OLIVEIRA, M. O. Educação de Jovens e Adultos na Bahia: pesquisa e realidade. Salvador: EGBA, 2007.

MINAYO, M.C. de S. (org.); DESLANDES, S.F.; GOMES, R. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. 29. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

OLIVEIRA, M.O. de M. Políticas públicas e educação de jovens e adultos. In.: NASCIMENTO, A. D., HETKOWSKI, T. M. (org.). Memória e formação de professores [online]. Salvador: EDUFBA, 2007. 310 p. ISBN 978-85-232-0484-6. Disponível em: https://books.scielo.org. Acesso em: 13 jun. 2022.

PAIVA, V. Educação Popular e Educação de Adultos. São Paulo: Loyola,1983

REHEM, C.M. (Org.). AJA Bahia: Programa Estadual de Alfabetização de Jovens e Adultos: 1995-1998. Salvador: Secretaria de Educação, 1994. 38p.

SILVA, O.C.B.A. da. Alfabetização de pessoas jovens e adultas: um estudo do Programa TOPA no Município de Vitoria da Conquista — BA. Dissertação (mestrado) — Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-graduação em Educação - PPG, Vitória da Conquista, 2016.

Published

2025-07-06

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA

How to Cite

MENEZES, Mônica Clementino de; CUNHA JÚNIOR, Adenilson Souza. Youth and Adult Literacy in Bahia: between policies, programs and their absences. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–18, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n2a2025-74925. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/74925. Acesso em: 16 dec. 2025.